اتیل استات (اتیل اتانوات)

اتیل استات یا همان اتیل اتانوات نام یک ماده شیمیایی پرکاربرد در صنعت است که به لطف بهره مندی از ویژگی های منحصر به فرد، قیمت مناسب، میزان سمیت اندک و بوی قابل تحمل استفاده از آن در صنایع گوناگون بسیار حائز اهمیت است. این ماده نیز همانند متیل استات نوعی حلال با ساختاری مایع و ظاهری بی رنگ و شفاف است که رایحه ای میوه ای شیرین و در عین حال ملایمی از خود متصاعد می سازد. این ماده آلی که با نام های دیگری نظیر اتیل اتانوات و ستیک اسید اتیل استر نیز شناخته می شود، دارای نقطه اشتعال منفی چهار درجه سانتیگراد (معادل بیست و پنج درجه فارنهایت) است و حدودا در دمایی پایین یعنی هفتاد و هفت درجه سانتگراد به جوش می آید.

این ماده خنثی که از خانواده استرها است از خاصیت انحلال پذیری و سرعت تبخیر بالا و قابل قبولی برخوردار است، اما به خوبی در آب حل نمی شود به طوری که در دمای بیست درجه سانتیگراد در حدود هشت گرم از آن قابلیت حل شدن در صد میلی لیتر آب را دارد. این در حالی است که این ترکیب آلی یا ارگانیک در حلال های آلی از جمله، الکل، اتانول، استون و استرها به خوبی حل می شود. در این مقاله قصد داریم تا به کاربردها و موارد مصرف اتیل استات در صنایع مختلف بپردازیم و توضیحاتی در خصوص نکات ایمنی لازم برای استفاده از این ماده آلی ارائه نماییم.

نحوه تولید اتیل استات یا اتیل اتانوات

این ماده به صورت طبیعی در برخی از میوه های وجود دارد اما در صنعت برای دستیابی به آن عموما از دو روش استفاده می کنند. در روش نخست برای تولید اتیل استات از واکنش شیمیایی میان اتانول و استیک اسید در کنار یک اسید قوی نظیر اسید سولفوریک کمک می گیرند و طی مراحلی و با حذف ناخالصی ها، نهایتا این ماده آلی به دست می آید. گفتنی است که با کمک کاتالیزور می توان سرعت افزایش این واکنش را افزایش داد.

اما در روش دوم که از روش اول بسیار مقرون به صرفه تر و در عین حال رایج تر است، با جدا کردن هیدروژن از اتانول و تجزیه کاتالیستی آن به اتیل استات دست پیدا می کنند.

خرید اتیل استات، عمده و جزئی از بازرگانی شیمیایی آبان

کاربردهای متخلف اتیل اتانوات در صنعت

همانطور که پیش از این نیز گفته شد اتیل استات حلالی منحصر به فرد است که ویژگی های خاص آن این ماده را برای استفاده در صنایع گوناگون مناسب ساخته است. در این قسمت به معرفی برخی از این صنایع می پردازیم:

– صنایع تولید رنگ و رزین و جوهرهای چاپ

از آنجایی که اتیل استات حلال و رقیق کننده با بویی مطبوع و در عین مقرون به صرفه و غیر سمی است، یکی از اصلی ترین کاربردهای آن در صنایع تولید رنگ و رزین و مرکب های مورد نیاز برای چاپ است. به عبارت دیگر در صنعت تولید جوهرهای چاپ از این ماده برای انواع چاپ های هلیو، فلسکو و روتو به وفور استفاده می شود.

– صنایع تولید مواد غذایی

از دیگر کاربردهای اتیل استات می توان به استفاده از آن به عنوان اسانس و طعم دهنده اشاره کرد. بر این اساس از این ماده برای تولید اسانس هایی با طعم های میوه ای شیرین نظیر موز، پرتقال و توت فرنگی و طعم دهنده هایی برای تولید آدامس، شکلات، آبنبات، بستنی، شیرینی و کیک های میوه ای استفاده می شود.

– صنایع آزمایشگاهی و حشره شناسی

از اتیل اتانوات به عنوان ماده ای برای جدا ساختن مخلوط ها به روش ستونی استفاده می شود. این در حالی است که با توجه به آنکه این ماده در واکنش ها به سرعت هیدرولیز می شود، در صنایع آزمایشگاهی از آن به ندرت به عنوان حلال استفاده می کنند. علاوه بر آن، از این ماده برای خشک کردن حشرات و نگهداری از آنها برای طولانی مدت و انجام تحقیقات بر روی آنها استفاده می کنند.

– صنایع تولید محصولات عطری، آرایشی و بهداشتی

با توجه به آنکه اتیل استات دارای رایحه ای مطبوع و میوه ای است و در عین حال ماده ای بسیار تبخیر پذیر است و به سرعت از روی پوست تبخیر می شود، از آن می توان به عنوان اسانس و ماده اولیه ای برای تولید محصولات عطری و انواع خوشبو کننده ها استفاده نمود. از سوی دیگر اتیل اتانوات در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر لاک های ناخن، ریمل و همچنین لاک پاک کن ها بسیار پرکاربرد است و استفاده از آن در لاک ها به نازک شدن پوشش لاک و خشک شدن سریع آن بر روی ناخن ها کمک می کند.

– صنایع ساختمان سازی

در صنایع مرتبط با ساختمان سازی از اتیل اتانوات به عنوان ماده ای غیرقابل نفوذ برای افزایش مقاومت شیشه و بالا بردن استحکام چاه و تونل استفاده می شود.

– صنایع کشاورزی

صنایع کشاورزی از جمله بخش هایی است که از اتیل اتانوات به وفور بهره گرفته می شود و اصلی ترین کاربرد آن تولید علف کش ها برای از بین بردن علف های هرز در کشاورزی و آفت های مختلف است.

– کاربرد اتیل استات در سایر صنایع

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، این حلال در صنایع متعددی نظیر صنایع داروسازی، بسته بندی، چسب سازی، تولید انواع پاک کننده، چرم مصنوعی و فویل های آلومینیومی نیز نقش دارد.

نکات ایمنی برای استفاده از اتیل اتانوات

اگرچه این ماده از میزان سمیت کمی برخوردار است، اما تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخارات این ماده می تواند پوست و سیستم تنفسی را تحریک کند و حتی موجب سردرد و سرگیجه و نهایتا از بین رفتن هوشیاری شود. بنابراین در هنگام استفاده از این ماده بهتر است از ماسک و دستکش استفاده کنید و موارد ایمنی لازم را رعایت نمایید.

از سوی دیگر از آنجایی که نقطه اشتعال اتیل اتانوات منفی چهار درجه سانتیگراد است، این ماده از قابلیت اشتعال پذیری بالایی برخوردار است و به آسانی با یک جرقه می تواند آتش بگیرد. بنابراین اتیل استات حتما باید در محیطی نگهداری و ذخیره شود که از هرگونه حرارت، گرما یا جرقه کاملا به دور باشد.

سوالات متداول اتیل اتانوات

آیا اتیل استات و اتیل تانوات یک محصول هستند؟

بله. این محصول با نام های اتیل استات، اتیل اتانوات و ستیک اسید اتیل استر در بازار نام برده می شود. اما فرمول شیمیایی تمام آنها یکسان است.

اتیل اتانوات در چه صنایعی کاربرد دارد؟

صنایع رنگ و چاپ، صنایع رزین، تولید مواد غذایی و اسانس ها، صنایع آزمایشگاهی و حشره شناسی، تولید محصولات عطری، آرایشی و بهداشتی، صنایع ساختمان سازی و کشاورزی و غیره کاربرد دارد.

خرید آنلاین اتیل اتانوات از بازرگانی آبان به چه صورت است؟

یک تماس با کارشناسان بازرگانی شیمیایی آبان کافی است تا صنف کاری شما را شناسایی کنند و بنا بر نیاز شما سفارش حجم مورد نظر ثبت کرده و پس از انجام امور اولیه، محصول شما به سراسر ایران ارسال گردد.

آیا اتیل استات یا اتیل اتانوات از میوه ها استخراج می شود؟

بله این ماده در میوه ها وجود دارد. اما در صنایع مختلف به دلیل کاربرد زیاد، این محصول از دو روش شیمیایی ساخته می شود که نتیجه جدا کردن هیدروژن از اتانول و تجزیه کاتالیستی است.

ارسال بار

هنگام خرید از بازرگانی امیدوار نگران حمل و نقل نباشید. ارسال کلیه محصولات به سراسر ایران.

تضمین کیفیت

محصولات بازرگانی شیمیایی آبان دارای ضمانت کیفی است تا در حین همکاری آسوده خاطر باشید.

بهترین قیمت

سود خوب در خرید خوب است. محصولات شیمیایی باکیفیت را به بهترین قیمت بخرید.