تفاوت ضر یخ سبز و قرمز چیست؟

تفاوت ضد یخ سبز و قرمز چیست؟

تفاوت ضد یخ سبز و قرمز چیست؟ برای ضد یخ های قرمز و سبز تفاوت در نبودن اتیلن گلیکول پروپیلن گلیکول است. برخلاف آب های ساده، محلول اتیلن گلیکول به زودی و بلافاصله یخ نمی بندد. این محلول به تدریج یخ می زند. ابتدا بلورهای کوچکی در مایع ایجاد می شود و غلظت آن ها با کم شدن دما، بالا می رود. به این ترتیب به تدریج ضد یخ با قوام به شکل بلور می رسد.

تفاوت ضد یخ سبز و قرمز چیست؟

برخلاف آب که در صفر درجه یخ می زند ضد یخ باعث می شود دمای زیر منفی ۵۰ درجه سانتی گراد تبلور ایجاد شود. ضد یخ نقطه ی انجماد آب را کم می کند. آب به طور عادی در صفر درجه سانتی گراد یخ می زند. ضد یخ کم می کند این دما کمتر شود. در نتیجه قطعات فلزی خودرو کمتر آسیب می بینند. ضد یخ های سبز رنگ قدیمی تر هستند. همان طور که اشاره کردیم تفاوت این دو نوع ضد یخ در نبود اتیلن گلیکول است. ضد یخ های قرمز رنگ نسبت به ضد یخ های سبز دوام بیشتری دارند. مخلوط اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول زمانی که با آب ترکیب می شوند یک مایع فعال شیمیایی به وجود می آورند. این ماده وقتی خالص باشد سریع به شیلنگ ها، رادیاتور، لوله ها و حتی بلوک سیلندر موتور احتراق داخلی آسیب زده و به اصطلاح خوردگی ایجاد می کند.

تفاوت-ضد-یخ-سبز-و-قرمز-چیست

چه چیزی رنگ ضد یخ را تعیین می کند؟

ضد یخ ها موادی هستند که در دمای پایین یخ نمی زنند. این مواد در مخزن انبساط سیستم های خنک کننده ی موتور خودروها ریخته می شوند. این مخزن انبساط مکانی است که در زمان کار دچار کاهش دمای قطعات موتور احتراق داخلی می شود. ضد یخ ها حاوی اتیلن گلیکول هستند. این مایع شیمیایی بر اساس گلیکول ها، مواد افزودنی مختلف و آب تولید می شود. همان طور که اشاره کردیم بودن این مایع به صورت خالص اثری منفی در میزان مقاومت مواد موتور می گذارد. به این شکل که می تواند باعث خوردگی مواد شود. در نتیجه قطعات موتور در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خود را از دست می دهند. بنابراین ضد یخ هایی مفید هستند که میزان این مایع شیمیایی خاص در آن ها متعادل باشد.

عملکرد ضد یخ چیست؟

ضد یخ ماده ای خنک کننده برای موتور است. این مایع رنگی با آب مخلوط شده و باعث تنظیم دمای درون موتور می شود. البته ضد یخ به حفظ سطح مناسب مایعات داخل موتور نیز کمک می کند که از خوردگی قطعات جلوگیری شود. در حقیقت ضد یخ با از بین بردن گرماهای اضافی نقشی مهم در حفظ تعادل گرمای درون موتور ایفا می کند.

سخن پایانی

ضد یخ یک مایع رنگی بوده که به تنظیم دمای موتور خودروها کمک می کند. این ماده را با آب ترکیب کرده و داخل رادیاتور می ریزند. تولید کننده ضد یخ ، آنها را در رنگ های متنوعی به بازار عرضه می کند. این رنگ ها شامل سبز، قرمز، آبی، نارنجی، صورتی و… می شود. حال این نکته مطرح می شود که این ضد یخ با هر کدام از این رنگ ها چه تفاوتی با هم دارند. در این مقاله اشاره کردیم که تفاوت ضد یخ های رنگ های مختلف مربوط به وجود اتیلن گلیکول است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت