تینر-روغنی-چیست؟

تینر روغنی چیست؟

تینر روغنی چیست؟ یکی از انواع تینر است که بر پایه حلال های هیدروکربنی ساخته می شود. از این تینر در رنگ هایی با پایه آلکید استفاده می کنند. در واقع، تینر روغنی برای حل کردن و رقیق سازی رنگ های روغنی به کار می رود. از رنگ های روغنی برای رنگ آمیزی سطح فلزات استفاده می شود.

تینر روغنی چیست؟

در گذشته که تینرهای روغنی به خوبی شناخته نشده بودند، بسیاری از استادهای رنگ کار از بنزین استفاده می کردند. اما در حال حاضر، تینر روغنی جایگزین بنزین شده است. گرانروی رنگ های روغنی و رنگ هایی که پایه روغنی دارند، بالا است. به همین دلیل نمی توان از آنها در دستگاه پیسوله رنگ اسپری استفاده کرد. این مشکل را می توان با کمک تینرهای روغنی برطرف نمود. این تینرها، فاصله ی بین مولکولی رنگدانه ها را افزایش می دهند و به این ترتیب می توان از محصول به صورت افشانه استفاده کرد.

ویژگی های تینر روغنی

از ویژگی های تینر روغنی می توان به قدرت تبخیر مناسب، حلالیت عالی و حفظ براقیت رنگ ها اشاره کرد. تینرها نقش مهمی در مدت زمان خشک شدن لایه رنگ و خواص نهایی رنگ تشکیل شده دارند. همواره باید به نقطه اشتعال تینرها توجه نمود. چون این عدد، شدت خطر آتش سوزی را تعیین می کند.

تینر-روغنی

مقایسه تینر روغنی و تینر فوری

به طور کلی تینرهای فوری و روغنی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. تشخیص آنها از یکدیگر نیاز به تجربه ی زیادی دارد. رنگ تینرهای روغنی مات و کدر است. اما تینرهای فوری شباهت زیادی به آب دارند و بی رنگ هستند. بوی تینرهای فوری شبیه بوی استون (لاک پاک کن) است. در حالی که تینرهای روغنی، بویی شبیه به نفت دارند. کسانی که این بو را دوست ندارند، به جای تینرهای روغنی از بنزین استفاده می کنند. تینرهای روغنی، چرب هستند و این امر به تشخیص آنها از تینر فوری کمک می کند. سرعت تبخیر بالای تینرهای فوری باعث می شود تا زمانی که بر روی پوست قرار می گیرند، فرد احساس سرما کند. سرعت تبخیر تینر روغنی بسیار پایین است. این یکی از دلایلی است که بسیاری از استادهای رنگ کار ترجیح می دهند تا از بنزین استفاده نمایند. امکان اجرای تینر فوری در درجه های پایین وجود ندارد اما این مورد درباره تینر روغنی امکان پذیر است.

مزایای تینر روغنی

با استفاده از تینر روغنی، رنگ با قدرت بهتری حل می شود. علاوه بر این، برس خوری و قابلیت اسپری شدن رنگ هم بهبود می یابد. استفاده از تینرهای روغنی موجب می شود تا در زمان باز بودن درب قوطی، رنگ خشک نشود. تینر روغنی کمک می کند تا رنگ را به غلظت موردنظر خود برسانیم در صورتی که از کیفیت رنگ کاسته نشود. البته باید دقت نمود که از تینرهای روغنی فقط برای رقیق کردن رنگ های روغنی استفاده نمود.

روش مصرف و نگهداری

قابلیت اشتعال پذیری تینرها، از ویژگی های خطرناک آنها محسوب می شود. اگر تینرهای روغنی در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد و در مجاورت حرارت قرار بگیرند، موجب آتش سوزی می شوند. توصیه می شود تا تینر روغنی را در محیط های خشک، خنک و تاریک نگهداری نمایند. هرگز نباید در محیط های بسته و فاقد تهویه از تینرهای روغنی استفاده کرد. در این حالت، سیستم تنفسی فرد دچار اختلال می شود. در زمان استفاده از تینر روغنی بهتر است از ماسک و دستکش استفاده شود. در صورت به کار بردن تینر روغنی در کارگاه، بهتر است کپسول آتش نشانی داشته باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات