نحوه تعویض ضد یخ

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

نحوه تعویض ضد یخ خودرو ، بر اساس وضعیت آب و هوای محل اقامت نیاز است که ضد یخ خودرو را سالی یکی دو بار تعویض کرد. در این جا مراحل تعویض ضد یخ خودرو را به اختصار بیان می کنیم:

نحوه تعویض ضد یخ خودرو

– برای اول کار باید صبر کنید تا موتور خودرو کاملا سرد شود. بعد از این که موتور سرد شد در رایاتور را به آرامی باز کنید. مطمئن شوید در نزدیکی شما یک محل مناسب برای دور ریختن ضد یخ کهنه وجود داشته باشد. این ماده بسیار سمی است و می تواند به جانوران و حیوانات خانگی آسیب برساند.
– در این جا باید زیر موتور بروید و درپوش T شکلی که در پایین رادیاتور قرار دارد را پیدا کنید. این درپوش، شیر تخلیه رادیاتور است.
– دو ظرف و یک تشت بیست لیتری دم دست داشته باشید. این تشت باید بزرگ باشد و بتواند ۲۰ لیتر مایع را در خود جای دهد. برای این که از سر رفتن این مایع جلوگیری کنید می توانید از آن دو ظرف دیگر نیز استفاده نمایید.
– پیش از آن ها پیچ تخلیه را باز کنید باید تشت را دقیقا زیر رادیاتور قرار دهید. این پیچ را با کمک یک آچار می توانید باز کنید. گاهی با دست هم می توان این کار را انجام داد.
– پس از باز کردن پیچ تخلیه اجازه دهید تمام مایع از رادیاتور خارج شده و به تشت منتقل شود. پس از آن شیر تخلیه را کامل ببندید.
– در این مرحله مایع داخل پوسته ی موتور را هم باید تخلیه کنید. در این پوسته حداقل ۳.۵ لیتر مایع وجود دارد. روی پوسته ی موتور، یک یا دو شیر قرار دارد که باید با آچار آن ها را باز کنید. البته از یک راه دیگر هم در این مورد می توانید استفاده کنید. در این جا می توانید شیر تخلیه رادیاتور را باز بگذارید و در آن را نبندید. سپس موتور را روشن کرده و از در بالای رادیاتور آب بریزید. این روش کمک می کند آن داخل پوسته ی موتور جریان داشته باشد و ضد یخی که در آن بوده خارج شود. زمانی که آب زلال از پایین رادیاتور خارج شود نشان از این دارد که ضد یخ قدیمی دیگر وجود ندارد.
– حال موتور را خاموش کرده، شیر تخلیه را نیز ببندید. رادیاتور و مخزن آب را تا حدی که مجاز است از ترکیب آب و ضد یخ پر کنید. سپس موتور را روشن کرده و در صورت لزوم مقدار دیگری مایع در آن بریزید. به این صورت مایع درون موتور نیز به جریان می افتد.
– حواستان به سطح مجاز مایع داخل رادیاتور باشد. امکان دارد حباب هایی از هوا از آن خارج شود.
– در رادیاتور را محکم کنید. اگر بعد از این مرحله موتور داغ کرده کمی دیگر ضد یخ اضافه کنید. در این جا نیز ممکن است مقداری حباب هوا خارج شود.
این مراحل سالی یک تا دو بار انجام می شود. ضد یخ برای سیستم خنک کننده ی خودرو بسیار مهم و ضروری است. مطمئن شوید که ضد یخ قدیمی را در جایی می ریزید که به محیط زیست و حیوانات آسیبی نمی رسد.

نحوه تعویض ضد یخ

ضد یخ چیست؟

ضد یخ یک مایع است و برای جلوگیری از بالا رفتن نقطه ی جوش آب و یخ زدگی در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که از این مایع در رادیاتور خودرو استفاده می کنید میزان دمایی که خودرو می تواند بدون جوش آوردن حرکت کند بالا می رود. ضد یخ یک نوع افزودنی بر پایه ی الکل می باشد. این ماده در رنگ های قرمز، آبی، سبز یا نارنجی وجود دارد و از اتیلن گلیکول ساخته می شود.

وظایف ضد یخ خودرو

ضد یخ و استفاده از آن در خودرو نتایج مفیدی به همراه دارد.
– مهمترین وظیفه ی ضد یخ جلوگیری از یخ زدگی در فصل های سرد سال است. قطعات خودروها از فلز ساخته می شود و یخ زدگی آب داخل خودرو آسیب های زیادی می تواند برای آن به همراه داشته باشد. یخ زدن سیستم خنک کننده ی خودرو می تواند باعث انبساط مایع ضد یخ شده و افزایش این مایع باعث ترک خوردن دیواره های سیلندر و در نتیجه ترکیدن رادیاتور می شود.
– استفاده از ضد یخ در تابستان نیز باعث بالاتر رفتن نقطه ی جوش آب می شود. در نتیجه جلوی جوش آوردن خودرو را می گیرد.
– زمانی که مایع خنک کننده به قسمت ها و منفذهای خودرو نمی رسد باعث بالا رفتن حرارت موتور و در نهایت جوش آوردن خودرو می شود. استفاده از ضد یخ رسوبات درون رادیاتور را کم کرده و تا حد زیادی این مشکلات را رفع و حل می کند.
– یکی دیگر از مشکلات مهم که باعث اختلال در خودرو می شود اکسید شدن و خوردگی قطعات فلزی موتور است. این مورد هزینه های زیادی برای انسان به همراه خواهد داشت. استفاده از ضد یخ کمک می کند که خوردگی قطعات فلزی کمتر اتفاق بیفتد.

وظایف ضد یخ

نکات مهم درباره ضد یخ

– بوی نامطبوع ضد یخ خبر از خرابی آن دارد.
– آبی که با ضد یخ استفاده می شود باید سختی پایین داشته باشد و به عبارتی دی یونیزه باشد.
– از ضد یخ باید به همراه آب استفاده کرد. به این معنی که استفاده از ضد یخ به تنهایی می تواند به رادیاتور آسیب برساند. بهتر است از نسبت نصف نصف از ضد یخ و آب استفاده کنید.
– رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد.
– ضد یخ مارک های مختلف را با هم ترکیب نکنید. این کار به سیستم خنک کننده خودرو آسیب می رساند.
– ضد یخ خوب و مناسب در برابر حریق مقاوم است یعنی به راحتی آتش نمی گیرد.
– رقیق کردن ضد یخ باید حتما براساس دستورالعملی که تولید کننده ضد یخ درج کرده، باشد.
– اگر رادیاتور خودرو کف دارد باید ابتدا آن را تخلیه کنید. سپس قطعات و لوله های رابط را کنترل و بررسی کنید. ضد یخ در رادیاتور ایجاد کف نمی کند.

سخن پایانی

استفاده از ضد یخ مزایای زیادی به همراه دارد. در کل سالی یک تا دو بار باید حتما از این مایع برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. این ماده علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی آب درون رادیاتور، موارد دیگری را نیز شامل می شود. در این مقاله سعی کردیم مزایای استفاده از ضد یخ را در خودروها بیان کنیم. با خواندن این مقاله به اهمیت استفاده از ضد یخ پی خواهید برد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت