خط تولید متیل استات

خط تولید متیل استات

متیل استات به عنوان یکی از مواد مایع بی رنگ و شفاف شناخته می‌ شود که از خانواده استرها به شمار می آید. این ماده دارای قابلیت اشتعال است و در آن خواص سمی کمی وجود دارد. بوی متیل استات شبیه به چسب و پاک کننده های ناخن است. در محلول های اسیدی قوی یا بازی قوی این ماده ناپایدار عمل می کند و فاقد مواد فرار است. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با خط تولید متیل استات بیشتر آشنا کنیم.

متیل استات چیست؟

متیل استات ماده ای است که شبیه به استون بوده و از سرعت بالای تبخیر برخوردار است. ولی در مقایسه با استون اشتعال پذیر بوده و با وجود آب گریز بودن قیمت مقرون به صرفه دارد. در نتیجه می ‌توان از این ماده به عنوان جایگزین بسیار خوبی برای استون استفاده کرد. در بازار مواد شیمیایی، متیل استات با نام استیک اسید یا متیل استر و متیل اتانوآت نیز شناخته می شود.

متیل استات چیست؟
در حلال های آلی مثل الکل ها، استرها، گلیکول ها و کتون ها متیل استات می تواند به راحتی حل شود. ولی در آب به میزان اندک حل خواهد شد. در نتیجه برای حل کردن این ماده در آب بهتر است که از گرما استفاده شود. متیل استات به عنوان یک ماده حلال مورد مصرف قرار می گیرد. این ماده دارای قطبیت ضعیفی است که می تواند پلی وینیل استات، استات سلولز، اکریلیک ها و پلی استر ها یا طیف وسیعی از رزین ها را در خود حل کند. در این ماده مواد آلی فرار وجود ندارد و آلوده کننده هوا نیست. بنابراین متیل استات با محیط زیست سازگاری بسیار خوبی دارد.

خط تولید متیل استات

یکی از روش های متداولی که برای تولید این مایع به کار برده می شود، سپری کردن فرایند استری کردن متانول و اسید استیک است. این فرایند در حضور اسید قوی مثل سولفوریک اسید انجام می شود. در حضور باز های قوی مانند سدیم هیدروکسید یا اسید های قوی مثل هیدروکلریک اسید و سولفوریک اسید این ماده می تواند در دمای بالا دوباره به متانول و استیک اسید هیدرولیز تبدیل شود.

CH۳COOH+CH۳OH->CH۳COOCH۳+H۲O

خط تولید متیل استات

برای تولید این ماده مراحل زیر انجام می شود:

  • واکنش متانول و اسید استیک
  • تقطیر
  • بسته بندی و انبار کردن

ابتدا باید مقادیر کیفی الکل و اسید استیک به داخل راکتوری که بخش زیرین آن مخروط شکل است ریخته شود. سپس با زدن این ترکیب به هم درجه حرارت آن بر روی ۵۰ الی ۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم می شود. واکنش ها در مدت ۱۰ ساعت به طور کامل صورت گرفته و محصولات واکنش به مخزن ذخیره سازی محصول انتقال پیدا می کند و پس از تقطیر سازی بسته بندی انجام می شود.

خط تولید متیل استات

کاربرد متیل استات

یکی از کاربردهای متداولی که دارد، استفاده از آن در آزمایشگاه برای تمیز کردن است. همچنین می توان از آن برای مصرف خانگی به عنوان ماده پاک کننده لاک ناخن یا به عنوان رقیق کننده رنگ نیز استفاده کرد. این ماده به عنوان یک حلال عمومی برای سلولز، رنگ و رزین، لاک و پوشش ‌ها و اطراف شناخته می شود. همچنین می توان از آن در فرمولاسیون پاک کننده ها بهره گرفت. متیل استات به عنوان یک واسطه برای تولید طعم دهنده های سنتزی، چرم های مصنوعی و داروها به کار برده می شود.
از جمله کاربردهای مهمی که متیل استات دارد، استفاده از آن در صنایع رنگ و پوشش است. چون در آن مواد آلی فرار وجود ندارد. بنابراین سرعت تبخیر آن بالا بوده و در تولید رنگ ها و پوشش ها کاربرد بالایی دارد. برای تولید انواع رنگ هایی که زود خشک می شوند و پوشش های چوب مثل لاک ها یا تجهیزات دریایی، صنایع اتومبیل، کاربردهای صنعتی، وسایل نقلیه و قوطی ها می توان از این ماده استفاده کرد. همچنین این ماده به عنوان حلال در لاک ناخن نیز به کار برده می شود.

کاربرد متیل استات

استفاده از متیل استات به عنوان پاک کننده سطوح

چون متیل استات خاصیت آبگریزی دارد، بنابراین برای تمیز کردن سطوح فلزی پیش از رنگ کردن و آماده سازی آنها در محیط های مرطوب مثل کاربرد های دریایی و تجهیزات حساس مناسب خواهد بود. این ماده به دلیل خاصیت آبگریزی و خشک شدن سریع گزینه مناسبی برای استفاده در پاک کننده سطوح به عنوان یک حلال نیز است. این ماده خیلی سریع تبدیل به بخار می ‌شود، بنابراین آلاینده های موجود در هوا را به سطح مورد نظر جذب نخواهد کرد.

استفاده از متیل استات به عنوان پاک کننده سطوح

نکات ایمنی و خطرات

از آنجایی که متیل استات اشتعال پذیر است، بنابراین استفاده از آن خطرناک خواهد بود. این ماده در دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد خیلی ناگهانی شعله ور خواهد شد. برای خاموش کردن متیل استات ممکن است آب به تنهایی کافی نباشد و به موادی مانند دی اکسید کربن نیز نیاز خواهد بود. برای خاموش کردن این ماده هرگز نباید از مواد شیمیایی مثل نیترو اتان یا نیترومتان استفاده شود. همچنین در صورت امکان بهتر است ظرف هایی که حاوی این محصول هستند را از محل اشتعال خارج کرد. هنگامی که از این ماده استفاده می شود یا با قرار گرفتن در معرض متیل استات ممکن است فرد احساس گیجی و خواب آلودگی داشته باشد. حتی ممکن است این ماده آسیب های شدید چشمی نیز به دنبال داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات