تینر پلی اورتان ( تینر 21) چیست؟ (1)

تینر پلی اورتان ( تینر ۲۱) چیست؟

تینر پلی اورتان ( تینر ۲۱) چیست؟ تینر پلی اورتان ماده ای بی رنگ و شفاف است که سرعت تبخیر بالایی دارد. برای رقیق کردن و به غلظت رساندن رنگ های پلی یورتان به کار می رود. این تینرها گزینه مناسبی برای افزایش کیفیت فیزیکی و شیمیایی رنگ ها و محصولات پلی اورتان می باشند.

کاربرد تینر پلی اورتان

از این تینر برای رقیق کردن رنگ های بر پایه رزین اکریلیک و رزین اپوکسی (زینک کرومات و زینک فسفات) و نیز رنگ های بر پایه تیرو سلولز(سیلر و کیلر فوری) و نیز رنگ های ترافیکی استفاده می شود. به طور کلی این تینر برای استفاده در کلیه پوشش های پلی اورتان در صنایع خودرویی، چوبی و صنعتی مناسب می باشد.

کاربرد تینر پلی اورتان

تینر پلی اورتان ( تینر ۲۱) چیست؟

ویژگی های تینر پلی اورتان (پلی یورتان)

از ویژگی های این نوع تینر می توان به شفافیت، عدم وجود مواد معلق، یکنواختی سطح رنگ، قابلیت استفاده در هوای گرم و مرطوب، قدرت حلالیت فوق العاده و سرعت تبخیر بالای آن اشاره کرد. سرعت خشک شدن تینر پلی یورتان مناسب است. این تینر میزان ویسکوزیته رنگ های پلی اورتان را کاهش می دهد و از این طریق رنگ را آماده ی پاشش می کند.

بسته بندی تینر پلی اورتان

تولید کننده های مختلف این تینر را به صورت کوارت، گالن، حلب و بشکه بسته بندی می کنند. معمولا حجم تینر بین ۲۰۰-۱ لیتر است.

ویژگی های بارز رنگ های پلی اورتان

۱- سرعت بالای خشک شدن
۲- مقاومت زیاد این رنگ ها در برابر اشعه های نور خورشید و باران های اسیدی
۳- مقاومت بالا در مقابل رطوبت
۴- ظاهر زیبا و چشم نواز رنگ

نحوه آماده کردن رنگ های پلی اورتان با استفاده از تینر پلی اورتان

استفاده از تینرهای پلی اورتان به افزایش کیفیت رنگ های پلی اورتان کمک می کند. در واقع، تینرهای پلی اورتان به عنوان بهترین حلال برای این رنگ ها به شمار می روند. در زمان آماده سازی باید توجه داشت که مقدار مناسبی از تینر را برای رقیق کردن به کار برد. در غیر این صورت رنگ پلی اورتان بیش از اندازه رقیق می شود. عکس این حالت هم صادق است. بنابراین، به کار بردن مقدار مناسب تینر پلی اورتان برای آماده سازی رنگ بسیار حائز اهمیت می باشد. بعد از اینکه تینر و رنگ را با هم مخلوط کردید، توصیه می شود تا محصول نهایی را به صورت اسپری مورد استفاده قرار دهید. با این کار سطح یکنواختی خواهید داشت. باید دقت کنید که رنگ های پلی اورتان به سرعت خشک می شوند و عمر مفید آنها ۶ ساعت می باشد.

تینر پلی اورتان ( تینر 21) چیست؟ (2)

نکات ایمنی در زمان استفاده از پلی اورتان

۱- در زمان استفاده از رنگ های پلی اورتان از وسایل ایمنی (ماسک و دستکش) استفاده کنید و از تنفس بخارات حلال این رنگ در فضای بسته پرهیز نمایید.
۲- این رنگ قابلیت اشتعال دارد. نباید آن را در مجاورت حرارت، جرقه و شعله نگه دارید.
۳- اگر با چشم و پوست شما تماس پیدا کرد، سریعا با آب زیاد شستشو دهید.
۴- سعی کنید از این مواد در فضاهای باز و دارای تهویه مناسب استفاده نمایید.

شرایط نگهداری از تینر ۲۱

این محصول را در فضای سر بسته و به دور از حرارت و نور خورشید نگه دارید. دمای محیط ۳۵-۵ درجه سانتی گراد باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب تینر پلی اورتان

مهم ترین فاکتور، قدرت حلالیت تینر می باشد. در مورد تینر ۲۱ که به مصارف عمومی می رسد، باید نرخ تبخیر مناسب، بوی مطلوب، سمیت کم و پایداری مناسبی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت