تینر اپوکسی و موارد مصرف آن

تینر اپوکسی و موارد مصرف آن

تینر اپوکسی و موارد مصرف آن ، تینر اپوکسی یک حلال فرآوری شده است که حاصل واکنش شیمیایی و اختلاط فیزیکی حلال های آروماتیک، آلیفاتیک سبک و الکل ها می باشد. از این تینر جهت حلالیت و رسیدن به شرایط اجرایی رنگ های اپوکسی استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با موارد مصرف و ویژگی های تینر اپوکسی آشنا شوید.

تینر اپوکسی و موارد مصرف آن

همانطور که گفته شد، تینر اپوکسی نوعی حلال فرآوری شده حاصل از واکنش شیمیایی و اختلاط فیزیکی می باشد. تینر اپوکسی بر اساس حلال های سلولزی، جهت رقیق کردن رنگ های اپوکسی، شامل رنگ ها و پرایمر های خانواده اپوکسی تهیه شده است. قدرت حلالیت تینر همان قابلیت رقیق کنندگی می باشد. به عبارت دیگر تینری که قدرت حلالیت بیشتری دارد، با مصرف کمتر، رنگ را رقیق تر و روان تر می کند.

تینر اپوکسی و موارد مصرف آن
تینر اپوکسی و موارد مصرف آن

سرعت تبخیر تینر اپوکسی باید با زمان خشک شدن رنگ هماهنگ باشد تا کیفیت مطلوب تری به دست آید.
از ویژگی های تینر اپوکسی می توان به شفافیت آن، قدرت حلالیت مناسب، سرعت تبخیر بالا و جلوگیری از حباب اشاره کرد.

خواص تینر اپوکسی

تینر اپوکسی خواص فراوانی دارد. از مهمترین آنها می توان کمک به خشک شدن سریع تر و افزایش خواص فیزیکی رنگ ها، حلالیت بسیار خوب، جلوگیری از تاول زدن و جوش زدن رنگ ها را نام برد. همچنین این تینر قابلیت اجرایی رنگ ها مانند لولینگ، براقیت و شره را افزایش می دهد.

موارد مصرف تینر اپوکسی

از تینر اپوکسی برای گروه آستری ها، رنگ های میانی و رویه اپوکسی استفاده می شود. همچنین سایر پوشش های اپوکسی مانند لاک ها و کفپوش ها با پیش کد های EF، EC و EP رنگ اپوکسی قابل استفاده می باشد. از جمله موارد مصرف تینر اپوکسی می توان به حلال شستشوی ظروف و سطوح اشاره کرد.

موارد احتیاط تینر اپوکسی

• مایع و بخار بسیار آتش زا می باشند.
• از انتشار آن به محیط زیست جلوگیری شود.
• از تجهیزات الکتریکی ضد برق و انفجار استفاده کنید.
• ظرف تینر اپوکسی را با در بسته در محیط خنک با تهویه مطبوع نگهداری نمایید.
• از وسایل ایمنی مانند دستکش و لباس محافظ، محافظ صورت استفاده کنید.
• تینر اپوکسی را دور از گرما، سطوح داغ، جرقه، شعله های باز و سایر منابع احتراق نگه دارید.
• در هنگام استفاده از تینر اپوکسی و نزدیک آن، سیگار کشیدن ممنوع می باشد.
• در صورت تماس با پوست یا مو سریعا لباس های آلوده را در آورده، سپس محل را با آب بشویید.

مشخصات فنی تینر اپوکسی

مشخصات فنی تینر اپوکسی
مشخصات فنی تینر اپوکسی

– دانسیته تینر اپوکسی با رنگ شفاف متمایل به زرد ۰.۱ ± ۰.۸ می باشد.
– زمان انبار داری تینر اپوکسی، ۵ سال است.
شرایط و تجهیزات اعمال
– در رنگ ها تا دمای ۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد می توان از تینر اپوکسی استفاده نمود.
– مقدار مصرف آن با توجه به نوع رنگ، دمای محیطی و تجهیزات اجرایی تعیین می گردد.

دستورالعمل استفاده در آماده سازی رنگ با تینر اپوکسی

ابتدا تینر اپوکسی را هم زده تا کاملا مخلوط شود، طوری که هیچگونه رسوبی در ته ظرف باقی نماند. سپس هاردنر مربوطه را با نسبت پیشنهادی به رنگ اضافه نموده و مخلوط را کاملا ترکیب نمایید تا یکنواخت گردد.
آن را به مقدار مناسب (مقدار آن بسته به روش اعمال متغیر می باشد) به مخلوط اضافه کرده و به هم بزنید تا رنگ قابل اجرا شود. سپس با ابزار مناسب رنگ را اعمال نمایید.

نگهداری وحمل و نقل تینر اپوکسی

رنگ ماده ای اشتعال پذیر می باشد. بنا بر این باید در ظرف دربسته، پلمپ شده و به دور از رطوبت، آتش، جریان شدید برق و مواد محترقه نگهداری شود. توصیه می گردد بعد از باز کردن در ظرف تینر اپوکسی و رنگ، محتویات آن را در کوتاه ترین زمان مصرف نمایید. دمای مناسب انبار ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

سخن آخر

در استفاده از تینر اپوکسی باید ایمنی را رعایت کنید و از تجهیزات ایمنی مانند ماسک، عینک، روپوش و تهویه مناسب استفاده نمایید. در صورت تماس تینر اپوکسی با پوست، آن را با مقدار زیادی آب ولرم و صابون شستشو دهید. همچنین از خوردن و تنفس بخارات تینر به ویژه در هنگام استفاده به شدت خودداری نمایید. هنگامی که چشم با تینر اپوکسی آلوده گردید، سریعا با آب به مقدار زیاد شستشو و سپس به دکتر مراجعه شود. به دستورالعمل ایمنی کالا (MSDS) توجه گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت