چگونه یک تینر مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک تینر مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه یک تینر مناسب را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب تینر مناسب باید به رنگ توجه کنیم. این انتخاب روی عملکرد و ویژگی رنگ نیز می تواند تاثیرگذار باشد. مثلا باید حواسمان باشد که در استفاده از تینر رنگ نباید سرد باشد. برای این که بتوانید رنگ و تینر را با هم مخلوط کنید می توانید از یک تکه چوب استفاده کنید. همان طور که گفتیم برای انتخاب تینر باید به رنگ توجه کرد.

چگونه یک تینر مناسب را انتخاب کنیم؟

بعضی از رنگ ها فقط در تینرهای مخصوص به خود حل می شوند. قدرت حلالیت تینر مربوط به قابلیت رقیق کنندگی آن است. به این معنی که تینری که با مصرف کمتر ویسکوزیته رنگ را بیشتر کم می کند رنگ را رقیق تر کند حلالیت بیشتری خواهد داشت. زمانی که یک لایه رنگ روی سطح تینر تشکیل می شود باید کم کم تبخیر شده و از روی سطح خارج شود. سرعت تبخیر باید هماهنگ با زمان خشک شدن رنگ ها باشد تا به کیفیت مطلوبی برسد. نقطه ی اشتعال مایع ها کمترین درجه حرارتی است که بخار آن ها با شعله یا جرقه مشتعمل خواهد شد.

چگونه یک تینر مناسب انتخاب کنیم؟

تینر چیست؟

ماده ای شیمیایی و مایع که برای رقیق کردن رنگ ها استفاده می شود تینر نام دارد. این ماده در خواص رنگ یک سری تغییرات ایجاد می کند. در نتیجه ی استفاده از تینر در رنگ، رنگ آمیزی راحت خواهد شد. به این معنا که تینر ویژگی رنگ را تعدیل می کند. استفاده از تینر باعث می شود زمان خشک شدن لایه رنگ، کاربری رنگ، ویسکوزیته رنگ، برش خوری، قابلیت اسپری شدن، سرعت خشک شدن و… بهتر شود. برای خرید تینرها باید به بعضی از موارد توجه کنید. مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید مربوط به نقطه جوش، قدرت حلالیت، سرعت تبخیر، سمیت، رنگ، نقطه اشتعال، ضریب شکست نور، درصد مواد غیر فرار هستند.

عوارض انتخاب تینر نامناسب

در صورتی که تینر نامناسب انتخاب کنید که با نوع رنگ سازگار نباشد سطح کدر خواهد شد. همچنین اگر قدرت حلالیت تینر انتخابی کافی نباشد، یکنواختی رنگ از بین رفته و رنگ سطح پوست پرتقالی خواهد شد. تینرهای نامناسب باعث دیر خشک شدن رنگ می شود و رنگ ممکن است رسوب کند. اگر حلالیت تینر کافی نباشد رنگ شره خواهد کرد.

ساختار تینر

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم در انتخاب تینر باید به رنگ توجه کرد. رنگ ها از نظر ساختار بلوری نیستند. به عبارت دیگر رنگ ها پلیمری یا آلی هستند. این ویژگی باعث می شود که به راحتی در تینر حل شوند. البته بعضی از رنگ ها فقط در تینرهای مخصوص حل می شوند. از مهم ترین ویژگی های ساختاری مربوط به تینرها شفافیت و رنگ آنهاست که نشان از کیفیت و درجه خلوص آن دارد.

کاربرد تینر

کاربرد تینر

تینرها کاربردهای زیادی دارند که مهم ترین این کاربردها مربوط به موارد زیر است:
– تینر باعث پاک کردن سطح ها از لکه های رنگ می شود.
– تینر به رقیق کردن رنگ ها کمک می کند.
– استفاده از این مایع در تمیز کردن تجهیزات و ابزارها تاثیرگذار است.
– برای تمیز کردن سطوح رنگ آمیزی شده از چسبندگی های رنگ می توان از تینر استفاده کرد.
– استفاده از تینرها جلوی خشک شدن و سخت شدن رنگ را می گیرد.
– در نهایت نیز استفاده از تینر باعث کاهش ویسکوزیته رنگ شده و برای اپلیکاتور اسپری رنگ مفید خواهد بود.

سخن پایانی

همان طور که اشاره کردیم انتخاب تینر برای هدفی که دارید بسیار اهمیت دارد. باید برای رنگ های مختلف از تینرهای مناسب هر کدام استفاده کرد. انتخاب تینرها برای نتیجه بسیار اهمیت دارد. به این معنا که اگر تینر را درست انتخاب نکنید نه تنها نتیجه ای که می خواهید نمی گیرید حتی ممکن است کار شما با مشکل روبرو شود. بنابراین اگر شما هم در فکر رنگ آمیزی جایی هستید باید حواستان به انتخاب درست تینر باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت