انواع تینر + کاربرد آن

انواع تینر + کاربرد آن

انواع تینر + کاربرد آن ، تینر یکی از اصلی ترین مواد در صنعت رنگ می باشد که برای حل کردن و رساندن مواد به غلظت مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. تینرها در انواع تینرهای روغنی، فوری و پلی یورتان در بازار موجود هستند. از آنها برای رقیق کردن رنگ ها به کار برده می شود. همچنین می توان برای پاک کردن سطح کار، از تینر استفاده نمود تا رنگ، چسبندگی بیشتری بر روی کار داشته باشد. قدرت حل کنندگی تینر و اعدادی که روی ظرف آن نوشته شده، نشان دهنده میزان رقیق کنندگی تینر می باشد. به عبارتی دیگر تینری که قدرت حل کنندگی بیشتری داشته باشد با مقدار کمتری از آن می توان رنگ را رقیق تر نمود. در این مطلب به انواع تینر + کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

تینر چیست؟

تینر چیست؟
تینر چیست؟

تینر ماده ‌ای شیمیایی در حالت مایع است که عموما برای رقیق کردن رنگ کاربرد دارد. تینرها تغییراتی در ویژگی ‌های رنگ ایجاد می ‌کنند و باعث سهولت عمل رنگ ‌آمیزی می ‌شوند. از این ویژگی ‌های رنگ که توسط تینر ایجاد می ‌شوند، می توان خواص کاربری رنگ، زمان خشک شدن لایه رنگ، خواص نهایی رنگ تشکیل شده، ویسکوزیته رنگ، خاصیت برش خوری، قابلیت اسپری، سرعت خشک شدن و … را نام برد.

ویژگی های تینر

تینر انتخاب شده باید قدرت حلالیت و سرعت تبخیر بالایی داشته باشد. نقطه جوش مناسب و نقطه اشتعال و قابلیت اشتعال پذیری تینر در انتخاب آن اهمیت دارد. همچنین میزان سمیت، دانسیته، رنگ، میزان رطوبت، ضریب شکست نور و درصد مواد غیر فرار تینر در انتخاب تینر مناسب برای رنگ کاری مورد توجه قرار می گیرند.

انواع تینر

تینر، انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها بر پایه تعدادی مواد معدنی ثابت ساخته شده ‌اند. در واقع برای رنگ‌ های مختلف، تینر‌های مختلف موجود است که بنا بر نوع و جنس رنگ و مورد مصرف آن، می‌ توان از تینر‌های متفاوت استفاده کرد. آن را بر اساس قدرت حلالیت ‌پذیری، سرعت تبخیر، نقطه جوش و اشتعال به انواع مختلفی تقسیم می ‌کنند. باید متناسب با نوع رنگ، تینر مناسب آن ‌را انتخاب کرد. اما کاربرد یکسانی دارند. انواع تینر عبارتند از:

• تینر فوری

تینر فوری از چند حلال با قدرت حل کنندگی بالا مانند استن، وایت استریت و … تشکیل شده است. سرعت تبخیر بالا، بوی تند و تیز از ویژگی های آن می باشد. تینر فوری بی رنگ و شبیه به آب است. از آن برای رنگ های نیترو سلولزی (با نسبت حدود ۱.۵)، سیلر، کیلرو رنگ های فوری استفاده می کنند.

تینر فوری
تینر فوری

این نوع تینر، با درجه فراریت متفاوت در محدوده ۸۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ ساخته شده، که از این میان تینر درجه فراریت ۱۵۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ برای انواع رنگ اتومبیل ساخته می‌ شود. تینر فوری، چربی دوست است و این ویژگی باعث ایجاد خوردگی پوست در صورت تماس مستقیم و نفوذ آن به پوست می‌ شود. از ترکیب تینر فوری و رنگ چوب، برای رنگ ‌آمیزی سطوح چوبی هم استفاده می‌ گردد.

• تینر روغنی (آلکیدی)

تینر‌ روغنی از حلال‌‌‌ های هیدروکربنی ساخته شده است. برای رنگ‌ های روغنی (معمولا با نسبت ۰.۵ برابر) بکار می ‌رود. این تینر ویژگی ‌های خاصی دارد. برای مثال رنگ این تینر سفید است. همچنین نقطه اشتعال آن نسبت به تینر سلولزی بالاتر بوده و دیرتر از آن خشک می ‌شود.

تینر روغنی (آلکیدی)
تینر روغنی (آلکیدی)

• تینر‌‌‌ اپوکسی

به تینر اپوکسی ، پولی ‌پوکساید نیز می ‌گویند. این تینر برای رنگ‌ های اپوکسی و برای کاهش ویسکوزیته این رنگ‌ ها کاربرد دارد. همچنین برای شستشوی ابزار رنگ ‌آمیزی و اسپری ‌‌‌ها از چسب و رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

تینر‌‌‌ اپوکسی
تینر‌‌‌ اپوکسی

• تینر پلی ‌اورتان

 تینر پلی اورتان قدرت حلالیت پایینی دارد. زیرا رنگ‌ های پلی اورتان ویسکوزیته بالایی داشته و زودتر از سایر رنگ‌ ها خشک می ‌شوند.

تینر پلی ‌اورتان
تینر پلی ‌اورتان

• تینر شستشو

استون، مایع دستشویی و واکس داشبورد خودرو ‌‌‌ها نوعی تینر شوینده هستند که در واقع برای شستشوی سطوح کاربرد دارند. در واقع این نوع تینر همان تینر فوری به علاوه مواد شیمیایی می باشد تا قدرت حلالیت‌ کمتری پیدا کند.

تینر شستشو
تینر شستشو

• تینر‌‌‌ سیلیکونی

از این تینر برای رنگ های سیلیکونی استفاده می شود. بیشتر به عنوان پوشش برای حفاظت از خطوط لوله ‌‌‌ها و یا کانال ‌‌‌های فلزی، دودکش‌‌‌ ها، لوله‌‌‌ های اگزوز و بویلر‌‌‌ها کاربرد دارد.

تینر‌‌‌ سیلیکونی
تینر‌‌‌ سیلیکونی

کاربرد تینر

تینر و انواع آن کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

کاربرد تینر
کاربرد تینر

• رقیق کردن رنگ ‌
• پاک کردن سطوح از لکه ‌های رنگ
• تمیز کردن تجهیزات و ابزارها
• تمیز کردن سطح رنگ ‌آمیزی برای کیفیت و چسبندگی رنگ بیشتر روی سطح کار
• کاهش ویسکوزیته رنگ
• استفاده از اپلیکاتور اسپری رنگ
• جلوگیری از خشک شدن و سخت شدن رنگ

سخن آخر

به طور معمول تینر برای حذف رنگ از روی برس، غلطک، تجهیزات و سطوح استفاده می شود. با این حال، برای بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر مانند رقیق کردن رنگ برای صرفه جویی در پول و زمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات