بهترین اکتان برای موتورهای توربو چیست؟

بهترین اکتان برای موتورهای توربو چیست؟

بهترین اکتان برای موتورهای توربو چیست؟ بهترین اکتان برای موتورهای توربو نقش مهمی در بهبود کیفیت بنزین دارد. این ماده افزودنی با هدف کاهش مشکل جرقه زنی (Knocking)، محافظت از موتور و افزایش قدرت و عدد اکتان بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه موتورهای توربو در بسیاری از خودروهای چینی نصب می‌شوند. البته در برخی از محصولات تولید داخل هم از این نوع موتور استفاده می‌کنند.

توربوشارژر چیست؟

توربوشارژر ، یک قطعه مهم است و می‌تواند هوای بیشتری به موتور برساند. در ساختار این قطعه یک توربین و یک کمپرسور وجود دارند که به وسیله یک شافت به هم وصل می‌شوند.

توربوشارژر چیست؟

وظیفه توربوشارژر

همان‌طور که گفتیم توربوشارژ با عملکرد خود، حجم هوای بیشتری را به داخل موتور می‌رساند. هماهنگی بخش‌های مختلف توربوشارژر باعث می‌شود قدرت کلی موتور افزایش پیدا کند. توربین و کمپرسور دو بخش توربوشارژر هستند که به ترتیب در مسیر خروج دود و ورود هوا قرار می‌گیرند. خروج گازهای پرفشار از منیفولد اگزوز (مسیر خروج دود) باعث حرکت توربین و شافت می‌شود. در اثر حرکت شافت، کمپرسور هم به حرکت درمی آید. به این ترتیب، حجم بیشتری از هوا به داخل موتور پمپاژ می‌شود.

چگالی هوای سرد بیشتر از هوای گرم است. به همین علت در بسیاری از موتورهای توربو از اینترکولر هم استفاده می‌کنند. اینترکولر، سیستمی است که دمای هوای فشرده شده توربوشارژر را کاهش می‌دهد. این سیستم باعث خنک سازی هوا قبل از پمپاژ به داخل موتور می‌شود.

دلیل استفاده از توربوشارژر در موتورها

برای تولید نیرو در موتورهای درون‌ سوز باید ابتدا سوخت و هوا با هم ترکیب شوند. احتراق این ترکیب منجر به تولید نیرو می‌شود. این اتفاق در موتورهای معمولی رخ می‌دهد. اگر بخواهیم قدرت این موتورها را افزایش دهیم باید حجم موتور و تعداد سیلندرها را بیشتر کنیم. اما راهکار دیگری برای افزایش قدرت خودرو وجود دارد و آن استفاده از توربوشارژر است. این قطعه با عملکرد خود می‌تواند مقدار بیشتری هوا را وارد موتور کند. به این ترتیب احتراق قوی‌تری رخ می‌دهد و قدرت موتور افزایش می‌یابد.

دلیل استفاده از توربوشارژر

چرا از اکتان بوستر در موتور توربو استفاده می شود؟

دلایل مختلفی برای استفاده از مکمل اکتان در موتورهای توربو وجود دارد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱- افزایش عدد اکتان

بهترین اکتان برای موتورهای توربو اهمیت زیادی دارد. استفاده از اکتان بوستر موجب افزایش عدد اکتان می‌شود. هر چقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتراق بهتری صورت می‌گیرد و عملکرد موتور بهبود می‌یابد.

۲- افزایش توان و قدرت موتور

دلیل دیگر برای استفاده از بهترین اکتان برای موتورهای توربو ، افزایش توان و قدرت موتور است. اکتان بوستر موجب افزایش عدد اکتان و کاهش جرقه زنی می‌شود. در این حالت ممکن است توان موتور بیشتر شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

افزایش توان و قدرت موتور

۳- کاهش مشکل جرقه زنی

مشکل جرقه زنی یا Knocking یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که رانندگان با آن مواجه می‌شوند. ناک زدن یا صدای تق تق، یکی از صداهای تولید شده در قسمت فنی خودرو است. معمولا این مشکل به دلیل استفاده از سوخت بی‌کیفیت، وجود مشکل در زمان‌بندی موتور، بروز مشکل در سیستم سوخت‌رسانی، خرابی سنسور ناک، یاتاقان ها، بلبرینگ ها و تسمه تایم رخ می‌دهد.

گاهی اوقات موتورهای توربوشارژر (فشرده سازی بالا) با این مشکل مواجه می‌شوند. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موتور توربو در شرایط بارگذاری بالا و دمای زیاد باشد. ناک زدن موتور تاثیر منفی روی کارایی آن دارد و می‌تواند به سایر قطعات آسیب وارد کند. با استفاده از بهترین اکتان برای موتورهای توربو می‌توان مشکل جرقه زنی را کاهش داد.

۴- محافظت از موتور خودرو

استفاده از سوخت بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت ممکن است به موتور خودرو آسیب وارد کند و عملکرد کلی خودرو را کاهش دهد. برای جلوگیری از این مسئله می‌توان از مکمل اکتان استفاده کرد. البته در هنگام استفاده از مکمل اکتان باید به توصیه های تولیدکننده توجه کرد. گاهی اوقات برای افزایش توان موتور نیاز به تنظیم مجدد و کنترل موتور است.

مزایا و معایب استفاده از توربوشارژر

استفاده از توربوشارژر دارای مزایا و معایبی است. از مزایای آن می‌توان به کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو، افزایش سرعت با مصرف انرژی کمتر و بالا رفتن قدرت خروجی موتور با وجود کاهش حجم اشاره کرد. علاوه براین می‌توان از توروبوشارژر در انواع موتورهای بنزینی و دیزلی هم استفاده کرد. این سیستم قادر است راندمان موتور خودرو را افزایش دهد.

یکی دیگر از مزایای توربوشارژر، حفظ توان آن در ارتفاع‌های بالا است. هنگامی که ارتفاع از سطح دریا افزایش پیدا می‌کند، مقدار اکسیژن هوا کمتر می‌شود. در این شرایط، توان موتورهای معمولی کاهش می‌یابد. در حالی که استفاده از توربوشارژر مانع از افت توان موتور می‌شود.

توربوشارژر در کنار مزایا، دارای معایبی نیز هست. یکی از معایب این سیستم، تاخیر اولیه آن در ورود به مدار موتور است. البته میزان تاخیر در موتورهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است. موتورهای توربو نسبت به موتورهای معمولی حساسیت بیشتری به بنزین و روغن دارند. به همین علت باید از بهترین اکتان برای موتورهای توربو استفاده کرد. با این کار سلامت موتور تامین می‌شود.

از دیگر معایب توربوشارژر می‌توان به بالا بودن هزینه های تعمیر و نگهداری از آن اشاره کرد. ضمن اینکه به سرویس های دوره ای منظم نیاز دارد. استهلاک بالا هم جزو نقاط منفی توربوشارژر محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت مزایای استفاده از توربوشارژر بیشتر از معایب آن است.

بهترین اکتان برای موتورهای توربو شارژ EF7

EF7 یک موتور پرکاربرد است که شرکت ایران خودرو در محصولات خانواده سمند، سورن و دنا نصب می‌کند. این موتور ضریب تراکم بالایی دارد و برای اینکه بتواند درست کار کند به بنزین با اکتان بالا نیاز است. این نوع بنزین در کشور ما زیاد نیست. اگر برای موتورهای توربو از بنزین بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت استفاده شود، آسیب جدی به موتور و اجزای آن وارد می‌کند. به همین علت باید برای افزایش اکتان از مکمل بنزین استفاده کرد.

به عقیده ایران خودرو، بهترین اکتان برای موتورهای توربو شارژ EF7، بنزین با اکتان ۹۵ است. این عدد اکتان در بنزین سوپر وجود دارد. اما نکته اینجاست که بنزین سوپر همیشه در دسترس نیست. از طرفی کیفیت پایین بنزین مصرفی نمی‌تواند اکتان لازم برای موتورهای توربو را تامین کند. برای رفع این مشکل می‌توان از اکتان بوستر مناسب استفاده کرد.

بعد از EF7، موتور دیگری به نام EF7P تولید شد. این موتور به عنوان قوی‌ترین نیروی محرکه مورد استفاده در صنعت خودرو شناخته می‌شود. اولین بار، پیشرانه EF7P روی خودروی دنا پلاس توربو نصب شد. امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو در مقایسه با نسخه های قبلی خود بیشتر است.

بهترین اکتان برای موتورهای توربو شارژ EF7

اکتان بوستر مناسب برای موتورهای توربو

بهترین اکتان برای موتورهای توربو با توجه به تنظیمات ویژه موتور، ویژگی‌های سوخت و مقدار فشرده سازی موتور تعیین می‌شود. البته نباید از نیازهای محیطی و شرایط رانندگی هم غافل شد. در بسیاری از این خودروها، سوخت با اکتان ۹۱ یا ۹۵ به عنوان یک اکتان بوستر مناسب شناخته می‌شود.

برای افزایش توان و قدرت موتور توربو باید از اکتان بالاتر استفاده کرد. هر چقدر عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، قدرت تحمل آن در برابر ضربه های ناشی از احتراق سوخت در موتور افزایش می‌یابد. در برخی از خودروهایی که موتور توربو دارند، به علت تنظیمات ویژه‌تر و نیاز به افزایش توان، باید از سوخت با اکتان بالاتر (۹۸ یا ۱۰۰) استفاده کرد. در هنگام انتخاب بهترین اکتان برای موتورهای توربو باید به توصیه های تولیدکننده خودرو ، سرویس موردنیاز و تنظیمات مخصوص اتومبیل توجه نمود.

مراحل استفاده از بهترین اکتان برای موتورهای توربو

۱- مطالعه دستورالعمل ارائه شده توسط تولیدکننده و رعایت آنها
۲- اندازه‌گیری دقیق مقدار اکتان بوستر و افزودن آن به بنزین
۳- مخلوط کردن دقیق و درست اکتان با بنزین
۴- پر کردن مخزن سوخت به وسیله بنزین مخلوط با اکتان بوستر
۵- تنظیم و تست عملکرد موتور توربو (تنظیم فشار، میزان سوخت و…)

نتیجه گیری درباره اینکه بهترین اکتان برای موتورهای توربو چیست؟

هنگامی که از بهترین اکتان برای موتورهای توربو استفاده می‌کنید ممکن است مقدار و کیفیت سوخت خودروی شما تغییر کند. گاهی اوقات لازم است موتور دوباره تنظیم شود. برای اینکه موتور خودرو شما عملکرد مناسبی داشته باشد، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. یک تکنسین ماهر که اطلاعات و مهارت کافی در زمینه کار با موتورهای توربو دارد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات