آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت زیادی دارد. عملیات احتراق در قسمت موتور خودرو اتفاق می‌افتد. اگر این عملیات به صورت صحیح انجام شود، می‌تواند انرژی کافی برای حرکت و شتاب‌گیری خودرو را فراهم کند.
مصرف سوخت بی‌کیفیت یا نامناسب بودن ترکیبات موجود در آن باعث آسیب دیدن سیستم احتراق خودرو می‌شود. این امر با تاثیر بر سایر قطعات خودرو، عمر آنها را کاهش می‌دهد. برای مراقبت از موتور خودرو و جلوگیری از آسیب دیدن سایر قطعات چه باید کرد؟ یکی از روش‌ها، استفاده از مکمل بنزین است. برخی کارشناسان معتقدند اگر مدت زیادی از عمر خودروی شما نگذشته است، نیازی به استفاده از مکمل‌ها نیست. گاهی اوقات استفاده از بنزین سوپر با اکتان بالا و کیفیت خوب بهتر از ریختن مکمل سوخت در خودرو است. اما باید توجه داشت که بنزین سوپر با اکتان بالا همیشه و همه جا در دسترس نیست. به همین علت بسیاری از افراد اقدام به استفاده از مکمل‌های سوخت می‌کنند. آیا مکمل بنزین خوب است؟

آشنایی با مکمل بنزین

مکمل بنزین یا مکمل سوخت یک نوع ماده افزودنی است که داخل باک خودرو می‌ریزند. با این کار عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند و میزان آلایندگی آن را کاهش می‌دهند. استفاده از مکمل بنزین می‌تواند سلامت موتور (پیشرانه) را برای مدت طولانی تضمین نماید. با اضافه کردن مکمل بنزین به باک خودرو، از موتور محافظت و از آسیب دیدن سایر قسمت‌ها جلوگیری می‌شود. این ماده تاثیر بسزایی در بهبود احتراق در موتور دارد. امروزه انواع مختلفی از این مکمل‌ها در بازار به فروش می‌رسند که هر یک از آنها برای هدف خاصی طراحی شده اند. ترکیبات شیمیایی متنوع موجود در ساختار مکمل‌های بنزین باعث بهبود عملکرد وکارایی موتور، افزایش قدرت، بهبود راندمان، کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو می‌شوند.

مزیت استفاده از مکمل بنزین چیست؟

همان‌طور که گفتیم مکمل بنزین می ‌تواند عملکرد موتور را بهبود دهد. علاوه براین کیفیت سوخت را حفظ می‌کند و مانع از خرابی سایر قطعات می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از مکمل بنزین می‌توان به کاهش آلایندگی خودرو، افزایش روان‌کنندگی و پایداری سوخت اشاره کرد. البته این ماده می‌تواند از یخ‌زدگی سوخت در دماهای پایین جلوگیری کند. برخی از انواع مکمل‌های بنزین نقش تثبیت‌کننده دارند. این محصولات به بهره وری و کارآمدی مصرف سوخت کمک می‌کنند. آیا مکمل بنزین خوب است؟

کاربردهای مهم

انواع مختلفی از مکمل‌های بنزین وجود دارند که هر یک وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. طراحی متفاوت این محصولات باعث شده است تا کاربردهای مختلفی داشته باشند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین کاربردهای مکمل بنزین اشاره می‌کنیم. ۱- افزایش اکتان بنزین ۲- پاک‌کننده سیستم سوخت و انژکتورها ۳- روان‌کننده (عملکرد این نوع مکمل سوخت، میزان اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش می‌دهد. در نتیجه این قطعات روان‌تر کار می‌کنند.) ۴- پایدارکننده سوخت داخل باک ۵- کاهش آلایندگی خودرو ۶- جلوگیری از یخ زدن سوخت

رایج‌ترین مکمل‌های بنزین

اکتان بوستر یکی از مکمل‌های بنزین رایج در کشور است که از یک ترکیب فلزی به نام تترا اتیل سرین تشکیل شده است. این ترکیب می‌تواند با تاثیر بر موتورهای احتراق داخلی، قدرت و عملکرد آنها را بهبود بخشد. هنگامی که مکمل بنزین را به باک اتومبیل خود اضافه می‌کنید، عملیات احتراق و ترکیب مخلوط سوخت و هوا به خوبی اتفاق می‌افتد. در نتیجه پدیده ناک زدن یا ضربه زدن به موتور کاهش پیدا می‌کند. ناک زدن یا ( knocking ) به انفجار زودهنگام سوخت در محفظه احتراق می‌گویند. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که با دنده سبک رانندگی می‌کنید. در این حالت اگر پدال گاز را فشار دهید، صدایی شبیه تق‌تق از زیر کاپوت می‌شنوید. وقتی که پای خود را از روی پدال گاز بردارید صدا قطع می‌شود. در حالت ناک‌زنی، اشتعال ترکیب سوخت و هوای درون سیلندر زودتر از جرقه زنی شمع صورت می‌گیرد.

انواع مکمل بنزین

انواع مختلفی از مکمل بنزین در کشور تولید و روانه بازار می‌شوند. هر یک از این محصولات به گونه ای بر سیستم سوخت‌رسانی و موتور خودرو تاثیر می‌گذارند. براین اساس، مکمل بنزین را به چند دسته تقسیم بندی می‌کنند.

۱- مکمل‌های Antiknock

این نوع مکمل‌ها از ناک زدن موتور اتومبیل و صدمه دیدن آن جلوگیری می‌کنند. آیا مکمل بنزین خوب است؟

۲- مکمل‌های Detergent

دترجنت‌ها به عنوان مکمل‌های شوینده شناخته می‌شوند. این مکمل‌ها علاوه بر تمیز کردن قطعات، مانع از تجمع رسوبات در انژکتورها و محفظه احتراق می‌شوند.

‫۳- مکمل‌های Antioxidant‬

نوع دیگری از مکمل‌های بنزین با نام مکمل‌های ضد اکسایش شناخته می‌شوند. وظیفه آنها تثبیت سوخت و جلوگیری از اکسایش آن است. در صورت اکسایش بنزین، انژکتورهای خودرو کثیف می‌شوند و عملکرد مناسبی نخواهند داشت.

۴- مکمل‌های Oxygenate

مکمل‌های اکسیژن‌دار نوع دیگری از مکمل بنزین هستند که باعث کاهش مقدار co و دوده تولید شده توسط خودرو می‌شوند.

۵- مکمل‌های Lubricant

این مکمل‌ها نقش روان‌کننده را دارند و میزان رسوبات چسبناک را کاهش می‌دهند.

۶- مکمل‌های Octane Booster

یکی از انواع مکمل‌های بنزین، اکتان بوستر است که باعث افزایش عدد اکتان بنزین می‌شود. این نوع مکمل، نسبت تراکم را در موتور بهبود می‌بخشد. در نتیجه موتور، عملکرد روان‌تری خواهد داشت. اکتان بوستر

۷- مکمل‌های Corrosion Inhibitor

این محصولات میزان خوردگی فلزات را در سیستم سوخت‌رسانی و موتور کاهش می‌دهند. به همین علت با نام مکمل‌های بازدارنده خوردگی شناخته می‌شوند.

آیا مکمل بنزین به خودرو شما آسیب وارد می‌کند؟

مصرف مکمل‌های بنزین معتبر، آسیبی به اتومبیل شما وارد نمی‌کند. اما اگر مکمل بنزین را بیش از مقدار تعیین شده درون باک بریزید می‌تواند باعث مشکلاتی شود. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف حتما نوشته های روی محصول را مطالعه کنید و مطابق با دستورالعمل‌های تولیدکننده از آن استفاده نمایید. آیا مکمل بنزین خوب است؟

نتیجه گیری درباره اینکه آیا مکمل بنزین خوب است؟

برخی افراد از مکمل بنزین به عنوان یک راه حل نسبتا کم هزینه برای بهبود عملکرد موتور اتومبیل نام می‌برند. این مواد افزودنی باعث افزایش طول عمر قطعات می‌شود. علاوه براین، میزان خرابی این قطعات را کاهش می‌دهد. بهترین زمان برای استفاده از مکمل بنزین ، هنگامی است که باک خودرو خالی است. در این شرایط، مکمل به خوبی با سوخت (بنزین یا گازوئیل) ترکیب و وارد موتور می‌شود. هدف از طراحی مکمل‌های بنزین، افزایش عدد اکتان سوخت‌های بی‌کیفیت است. مکمل بنزین باعث افزایش اکتان بنزین می‌شود و کارایی موتور را افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات