فواید استفاده از اکتان بوستر

فواید استفاده از اکتان بوستر چیست؟

فواید استفاده از اکتان بوستر چیست؟ به نظر شما اکتان بوستر به چه دردی می خورد؟ رانندگان و صاحبان خودرو به دلیل کیفیت پایین بنزین مصرفی از مکمل‌هایی مانند اکتان بوستر استفاده می‌کنند.

اکتان بوستر چیست؟

اکتان بوستر یک نوع ماده افزودنی است که با هدف افزایش عدد اکتان بنزین به مخزن سوخت خودرو اضافه می‌شود. بالا بودن عدد اکتان سوخت اهمیت زیادی دارد. هر چقدر این عدد بالاتر باشد، سوخت می‌تواند انفجارهای بیشتری را در محفظه احتراق موتور تحمل کند. در این حالت، احتراق پیش از موعد کمتر اتفاق می افتد. هنگامی که سوخت قبل از جرقه زنی مشتعل می‌شود، احتراق پیش از موعد صورت می‌گیرد. این امر باعث آسیب‌دیدن موتور و کاهش قدرت آن می‌شود. علاوه براین، میزان مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

اکتان بوستر چیست؟

عدد اکتان بنزین

عدد اکتان بنزین، شاخصی برای نشان دادن میزان مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق بدون جرقه است. به کمک این عدد می‌توان متوجه کیفیت و نحوه عملکرد بنزین شد. بالا بودن این عدد نشانگر مقاومت بیشتر سوخت در مقابل حرارت، فشار و احتراق می‌باشد. در این حالت، عملکرد بهتری را از موتور خودرو شاهد خواهید بود.

فواید استفاده از اکتان بوستر

هنگامی که اکتان بوستر را به مخزن سوخت اتومبیل خود اضافه می‌کنید، رتبه اکتان سوخت افزایش پیدا می‌کند. علاوه براین اکتان بوستر می‌تواند بر عملکرد موتور، میزان شتاب خودرو، مصرف سوخت و کیفیت بنزین هم تاثیر بگذارد. در این قسمت به فواید استفاده از اکتان بوستر اشاره می‌کنیم.

فواید استفاده از اکتان بوستر چیست؟

۱- افزایش رتبه اکتان سوخت و بهبود عملکرد موتور

همان‌طور که گفتیم با اضافه کردن اکتان بوستر به مخزن سوخت، عدد اکتان آن افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود موتور بتواند حداکثر عملکرد را داشته باشد. در این شرایط می‌توان رانندگی نرم و آسانی را تجربه کرد. اتومبیل‌هایی که از بنزین با اکتان پایین یا بنزین معمولی استفاده می‌کنند، نمی‌توانند تمام توانایی خود را ارائه دهند.

۲- جلوگیری از ضربه زدن به موتور

هنگامی که مکمل اکتان را به سوخت اضافه می‌کنید، عملکرد سوخت و تحمل آن در برابر احتراق‌ها افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط احتمال شکستن یا ذوب شدن پیستون‌های موتور کاهش می‌یابد. همچنین با استفاده از یک تقویت‌کننده می‌توان مشکلاتی مانند ناک زدن و تاخیر در عملکرد را برطرف کرد.

وقتی که بنزین مصرفی خودرو اکتان پایینی داشته باشد، اتومبیل شما در سربالایی ها صدا تولید می‌کند. این اتفاق ممکن است در هنگام رانندگی با دور موتور پایین هم رخ دهد. صدای ضربه زدن موتور یا « ناک زدن موتور » نشانه ای از یک اتفاق خطرناک است. چرا که در اثر ناک زدن، موتور آسیب می‌بیند و هزینه سنگینی را به شما تحمیل می‌کند. گاهی اوقات این هزینه قابل جبران نیست.

برخی مواقع پدیده ناک زدن در خودروهای مجهز به توربوشارژر اتفاق می افتد. یعنی هنگام رانندگی با دور موتور بالا یا در حالت تخته گاز، صدای ناک موتور شنیده می‌شود. علت این مسئله، پایین بودن کیفیت سوخت است. بنابراین می‌توان با اضافه کردن اکتان بوستر، از ناک زدن خودرو جلوگیری کرد.

جلوگیری از ضربه زدن به موتور

۳- افزایش کیفیت بنزین

یکی از فواید استفاده از اکتان بوستر ، افزایش کیفیت بنزین است. به کمک اکتان بوستر می‌توان کیفیت بنزین را ارتقا داد و شرایط بهتری برای عملکرد موتور فراهم کرد.

۴- پاکسازی مسیر سوخت‌رسانی

اکتان بوستر می‌تواند محفظه احتراق و خطوط سوخت‌رسانی متصل به آن را کاملا پاکسازی کند. تمیزکاری این مناطق باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود.

۵- بالا رفتن شتاب

از دیگر فواید استفاده از اکتان بنزین می‌توان به بالا رفتن شتاب خودرو اشاره کرد. اکتان بوستر می‌تواند عملکرد موتور خودرو را بهبود دهد و باعث افزایش شتاب آن شود.

افزایش شتاب اتومبیل

۶- استفاده راحت

برای استفاده از اکتان بوستر نیازی به تخصص چندانی نیست. یعنی شما به راحتی می‌توانید این ماده را به باک بنزین اتومبیل خود اضافه کنید.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کم شدن میزان مصرف سوخت نیز جزو فواید استفاده از اکتان بوستر به شمار می‌روند.

معایب استفاده از اکتان بوستر

اکتان بنزین علاوه بر مزایا، دارای معایبی نیز هست. در این قسمت برخی از معایب استفاده از اکتان بوستر را نام می‌بریم.
– فرسودگی موتور در اثر استفاده منظم از اکتان بوستر
– خرابی زودهنگام شمع موتور به علت وجود ترکیبات MMT (ماده ضد ضربه)

نکته : هنگامی که انژکتورها و سنسورهای سوخت اتومبیل شما خراب شدند، فورا برای تعمیر آنها اقدام کنید. اگر با وجود این مسئله، از اکتان بوستر استفاده کنید، روند خرابی قطعات سریع‌تر می‌شود. استفاده از اکتان بوستر بدون سرب بهتر از نمونه هایی است که سرب دارند؛ چرا که سرب می‌تواند به سنسورهای اکسیژن خودرو آسیب وارد کند.

سخن پایانی درباره فواید استفاده از اکتان بوستر

در این مقاله درباره فواید استفاده از اکتان بوستر صحبت کردیم. اکتان بوستر یک ماده افزودنی است که عملکرد موتور را بهبود می‌دهد. استفاده از این ماده به عنوان یکی از ساده ترین و ارزان‌ترین راه ها برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مونوکسید کربن شناخته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که عدد اکتان خودروهای مختلف یکسان نیست. یعنی هر موتور با یک عدد اکتان مشخص می‌تواند خوب کار کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات