متیل استات ۸۵ درصد چه تفاوتی با متیل استات ۹۹ درصد دارد؟

متیل استات ۸۵ درصد چه تفاوتی با متیل استات ۹۹ درصد دارد؟

متیل استات ۸۵ درصد چه تفاوتی با متیل استات ۹۹ درصد دارد؟ متیل استات با نام علمی Methyl acetate در دسته خانواده کربوکسیلات استر قرار می‌گیرد. این ترکیب شیمیایی را با نام متیل استر استیک اسید و متیل‌اتانوات نیز می‌شناسند. این مایع کاملاً شفاف بوده و بدون رنگ است. جالب است بدانید متیل استات در برخی میوه‌ها مانند موز، سیب و انگور به صورت طبیعی وجود دارد.

این ماده با درصد ۸۵ و ۹۹ موجود است. یکی از سؤالات مهمی که کاربران با آن مواجه هستند این است که متیل استات ۸۵ درصد با متیل استات ۹۹ درصد چه تفاوتی دارد؟ با ما همراه باشید تا تفاوت‌های این دو را بررسی کنیم. برای اطلاع از موجودی و قیمت متیل استات و سایر محصولات شیمیایی کلیک کنید.

متیل استات 85 درصد چه تفاوتی با متیل استات 99 درصد دارد؟

معرفی متیل استات

متیل استات را می‌توان به عنوان یکی از ترکیبات شیمیایی بسیار اشتعال‌پذیر معرفی کرد. این ماده فرار بوده و بوی آن نیز بسیار خوشایند است. اگر به بوی برخی لاک‌ها یا پاک‌کننده‌های لاک دقت کنید، متوجه بوی مطبوع آن‌ها می‌شوید. بوی مطبوع به این دلیل است که متیل استات در ترکیبات آن‌ها وجود دارد.

این ترکیب شیمیایی قطبیت پایینی دارد، به همین دلیل آن را به عنوان یکی از پاک‌کننده‌های قوی مورد استفاده قرار می‌دهند. متیل استات در مقایسه با‌ اتیل استات سمیت بالاتری داشته و میزان انحلال‌پذیری آن در آب کمتر است. هر چقدر دما بالاتر رود، میزان انحلال‌پذیری این ماده در آب نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به این که سمیت آن بالا است، حلال آن برای مصارف عمومی نسبت به ‌اتیل استات کاربرد کمتری دارد. متیل استات با خلوص ۹۹ درصد و ۸۵ دو مورد از نمونه‌های موجود از این ماده هستند که از نظر مشخصات شیمیایی با هم تفاوت چندانی ندارند. در ادامه تفاوت متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد را بررسی خواهیم کرد.

معرفی متیل استات

تفاوت متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد

همان طور که بیان کردیم متیل استات دو خلوص با درصد‌های ۸۵ و ۹۹ دارد که این دو از نظر مشخصات فیزیکی کاملاً شبیه به هم هستند، اما از نظر کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. برای تولید متیل استات ۹۹ درصد به زمان بیشتری نیاز است. همچنین این درصد متیل استات در مقایسه با نمونه ۸۵ درصد فراریت بیشتری دارد. این در حالی است که جرم مولکولی و فرمول شیمیایی متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد با هم برابر است.

هر چقدر درصد خلوص متیل استات بیشتر شود، فرار بودن و حلالیت آن نیز بیشتر می‌شود. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد آن‌ها در هر صنعتی متفاوت است. به عنوان مثال، با توجه به این که متیل استات ۹۹ درصد خلوص بالاتری دارد، می‌تواند در صنعت رزین یک جایگزین مناسب برای استون باشد. در مقابل، از متیل استات ۸۵ درصد برای تولید تینر استفاده می‌کنند.

نکته مهم این است که باید در زمان استفاده از متیل استات دقت داشته باشید، زیرا اشتباه در فرمول آن می‌تواند تبعات خاصی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در تولید چسب از این ماده با درجه خلوص پایین استفاده کنید، محصول نهایی کیفیت پایینی خواهد داشت یا به صورت کلی از بین خواهد رفت. دلیل این امر را می‌توان درصد اسید بالا بیان کرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مقایسه متیل استات و اتیل استات را مطالعه کنید.

 

متیل استات ۸۵ درصد چه تفاوتی با متیل استات ۹۹ درصد دارد؟

کاربرد متیل استات ۸۵ درصد و ۹۹ درصد

متیل استات یکی از ترکیبات شیمیایی است که می‌تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این که درجه خلوص آن در دو درجه ۸۵ و ۹۹ است و هر یک از این درجات کاربرد خاصی دارند، بنابراین می‌توان گفت که کاربرد‌های آن بسیار گسترده‌تر خواهد شد. به طور کلی از متیل استات در موارد زیر استفاده می‌شود.

• تولید چسب
• پوشش‌ها
• تولید محصولات آرایشی
• صنعت کشاورزی
• صنعت دارویی
• صنعت غذایی
• تولید انواع تینر
• صنعت رنگ و رزین
• صنعت چرم
• صنعت نساجی
• پاک‌کننده‌های صنعتی
• تولید شوینده‌ها

کاربرد متیل استات ۸۵ درصد و ۹۹ درصد | متیل استات 85 درصد چه تفاوتی با متیل استات 99 درصد دارد؟

عوارض استفاده از متیل استات

حال که با کاربرد‌ها و تفاوت متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد آشنا شدید، بهتر است در مورد عوارض استفاده از آن‌ها نیز اطلاعات کافی داشته باشید. مهم‌ترین عوارض استفاده از این ماده شامل موارد زیر می‌شوند.

• ممکن است در اثر استنشاق بخاراتی که از این حلال ایجاد می‌شود، فرد دچار تنگی نفس یا ضربان قلب نامنظم شود.
• در برخی مواقع استنشاق متیل استات می‌تواند موجب خواب آلودگی یا سردرد‌های شدید شود.
• تماس مداوم این ماده با پوست می‌تواند پوست را تحریک کرده و گاهی اوقات موجب خشکی، ترک خوردگی یا قرمزی پوست شود.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت متیل استات و استون را مطالعه کنید.

جمع‌بندی در مورد تفاوت متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد

تفاوت متیل استات ۸۵ درصد و متیل استات ۹۹ درصد چیست؟ همانگونه در مطالب فوق بیان کردیم متیل استات یکی از ترکیبات شیمیایی است که در دو خلوص ۸۵ و ۹۹ تولید می‌شود. فرمول شیمیایی و ساختار این دو نمونه کاملاً مشابه هستند، اما از نظر کاربرد با هم تفاوت دارند که در مطالب فوق تفاوت‌های آن‌ها را بیان کردیم. همچنین اشاره کردیم که این ماده به دلیل دارا بودن دو درجه خلوص متفاوت کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. شما می‌توانید نظرات خود را درباره اینکه متیل استات ۸۵ درصد چه تفاوتی با متیل استات ۹۹ درصد دارد؟ با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات