تفاوت متیل استات و استون

تفاوت متیل استات و استون

تفاوت متیل استات و استون ، متیل استات یک حلال عالی است که به عنوان جایگزین استون ارائه می شود. این ترکیب، چگالی بالایی دارد. به همین علت نقش مهمی در حذف آلاینده های سنگین ایفا می کند. متیل استات در صنعت مبلمان، خودرو، ساخت عطر و پاک کننده های لاک ناخن به کار می رود. این ترکیب نسبت به استون، آسیب کمتری به ناخن ها وارد می کند.

استون چیست؟

استون یک مایع بی رنگ و سمی است که با نام علمی پروپانون شناخته می شود. فرمول شیمیایی آن به صورت  CH3)2CO) می باشد. استون کوچکترین عضو خانواده کتون ها است و اغلب به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. قطبیت بالای استون باعث شده تا به عنوان یک حلال خوب برای ترکیبات آلی به خصوص اتانول، بنزن و اتر شناخته شود. این ماده، بویی تند و شبیه بوی میوه دارد. امروزه از این ماده در پاک کننده های ناخن، لاک، چسب، سیمان لاستیکی و … استفاده می کنند.

استون

متیل استات

متیل استات ، یک مایع شفاف، بی رنگ و خنثی است که بویی ملایم و شبیه به چسب ها و پاک کننده های معمولی دارد. این ماده قابلیت اشتعال بوده و در دمای اتاق به میزان ۲۵% در آب حل می شود. البته با قرار گرفتن در دماهای بالاتر، میزان حلالیت آن در آب بیشتر می شود. فرمول شیمیایی این ماده به صورت CH3COOCH3 (C3H6O2) می باشد.

متیل استات

اسامی مختلف متیل استات

متیل استات را با نام های متیل استیک استر، متیل اتانوآت، استیک اسید متیل استر، اکتان متیلو، استات دی متیل، متایل، متیل استر، دووتون و ترتون هم می شناسند.

قیمت متیل استات

این ماده با درجه های خلوص مختلف تولید می شود. گریدهای ۹۹.۵% (خلوص بالا)، ۹۵% ، ۸۵% و ۸۰% (خلوص پایین) در بازار وجود دارند. از متیل استات ۹۹.۵ % در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و خلوص پایین آن در صنعت رنگ، مبلمان ، خودرو و … به کار می رود. به طور کلی قیمت مشخصی برای متیل استات وجود ندارد و قیمت آن به صورت روزانه تعیین می شود. از فاکتورهای موثر در قیمت این ترکیب می توان به میزان عرضه و تقاضا، تعداد بشکه و گرید آن اشاره کرد. هر چقدر متیل استات خالص تر باشد، قیمت بالاتری دارد. یعنی قیمت متیل استات ۹۹% بیشتر از متیل استات ۸۰% است.

قیمت متیل استات

تفاوت متیل استات و استون

در ادامه به برخی از تفاوت های متیل استات و استون اشاره شده است.

تفاوت متیل استات و استون

متیل استات :

C3H6O2
حلال استری
مایع شفاف، بی رنگ با بویی تلخ شبیه بوی چسب و پاک کننده های معمولی
نقطه اشتعال : ۱۰- درجه سانتی گراد
نقطه ذوب : ۹۷.۷۷- درجه سانتی گراد
نقطه جوش : ۵۶.۸۸ درجه سانتی گراد

استون :

CH3)2CO)

در گروه حلال های قطبی کتون
مایعی بی رنگ و بویی معطر شبیه بوی نعنا
نقطه اشتعال : ۲۰- درجه سانتی گراد
نقطه ذوب : ۹۴.۹- درجه سانتی گراد
نقطه جوش : ۵۶.۳ درجه سانتی گراد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات