نحوه استفاده از مکمل بنزین

نحوه استفاده از مکمل بنزین

نحوه استفاده از مکمل بنزین توسط تولید کنندگان آن مشخص می شود. البته چارچوب اصلی مصرف مکمل بنزین در برندهای مختلف شبیه هم می باشد. مکمل های بنزین یا مکمل های سوخت ، محصولات مهمی هستند که می توانند بسیاری از مشکلات سیستم سوخت رسانی خودرو را با صرف هزینه ای کم برطرف نمایند. اگر از مکمل های بنزین به صورت درست و اصولی استفاده شود، می توانند به عنوان یک مکانیکی ساده و همراه خوب، نقش خود را ایفا کنند.

انواع مکمل سوخت

معمولا مکمل های سوخت را در ۶ دسته تقسیم بندی می کنند.

۱- تثبیت کننده های سوخت (استبلایزرها):

یکی از مسائلی که در برخی فصول اتفاق می افتد، بخار و کم شدن بنزین است. البته این مورد در شرایط عادی به وجود نمی آید. اگر خودرو خود را برای مدتی پارک کرده باشید و دوباره بخواهید از آن استفاده کنید، این مشکل ایجاد می شود. برای جلوگیری از تبخیر بنزین در زمان عدم استفاده از خودرو، می توانید از مکمل های تثبیت کننده استفاده کنید. برخی از مکمل های تثبیت کننده دارای فرمولاسیون ضد خوردگی می باشند. این امر سبب می شود تا راکد ماندن بنزین اتانول، مشکلی برای خودرو ایجاد نکند.

۲- ضدیخ سیستم سوخت رسانی :

میعان آب در باک بنزین، یکی از مشکلاتی است که در خودروهای قدیمی اتفاق می افتد. به این ترتیب قسمت های مختلف سیستم سوخت رسانی در سرمای زمستان یخ می زنند. برای جلوگیری از این اتفاق، از ضدیخ استفاده می شود. ضدیخ های پایه الکلی در ترکیب با آب گزینه مناسبی برای رفع این مشکل می باشند. خودروهای جدید و مدرن با چنین مشکلی مواجه نمی شوند.

۳- اکتان بوستر :

این مکمل سوخت، در افزایش شاخص عدد اکتان تاثیر دارد. استفاده از اکتان بوستر در خودروهایی که از سیستم پیشرانه ی قدرتمندی برخوردار هستند، باعث می شود تا موتور آنها بهترین عملکرد را داشته باشد. این محصول را برای خودروهایی که در استارت زدن مشکل دارند یا فشار زیاد باعث خفگی موتور می شود، می توان استفاده کرد. اکتان بوسترهایی که اخیرا تولید می شوند، نقش مهمی در  افزایش کیفیت بنزین و محافظت از سیستم سوخت رسانی ایفا می کنند.

۴- مکمل ضدژل :

یکی از مشکلاتی که در فصل سرما برای خودروهای دیزلی اتفاق می افتد، کریستالی شدن گازوئیل است. این امر به سیستم سوخت رسانی، فیلترها و موتور آسیب وارد می کند. امروزه در اتصالات سوخت رسانی خودروهای دیزلی از یک سیستم گرم کن استفاده می شود. با این حال، سرمای شدید یا خاموش ماندن طولانی مدت خودرو می تواند باعث بروز این مشکل شود. برای حل این مسئله می توان از مکمل ضدژل استفاده کرد. وظیفه این مکمل ها، جلوگیری از کریستالی شدن سوخت و کمک به استارت اولیه و سرد خودرو است. به مکمل های ضدژل گازوئیلی جدید، یکسری افزودنی اضافه می شود که به پاکسازی سیستم سوخت رسانی کمک می کنند.

۵- انژکتورشوی :

اگر خودرو شما در حالت درجا عملکرد خوبی ندارد و یا شتاب گیری آن کند است، سیستم انژکتور آن را بررسی کنید. علاوه بر این، استارت طولانی و سخت هم نشانه ای از کثیف بودن و گرفتگی انژکتور می باشد. در این حالت ممکن است تجمع بالای رسوبات کربنی باعث گرفتگی نازل های پاشش سوخت شوند.

تولیدکنندگان، محصولات انژکتورشوی خود را در دو نوع عرضه می کنند. این محصولات از نظر قیمت با هم متفاوت هستند. انژکتورشوی با قیمت پایین، مانع از تجمع رسوبات کربنی در انژکتور و نازل ها می شوند. در حالی که محصولات با قیمت بالا، علاوه بر این خاصیت، سیستم پاشش سوخت خودرو را هم پاکسازی می کنند. امروزه در بازار محصولات انژکتورشوی باکیفیت و گران قیمتی وجود دارند که می توانند رسوبات سنگین کربنی را از سرسیلندرها، سوپاپ ها و پیستون ها پاک کنند. به یاد داشته باشید که برای مشاهده اثرات این مکمل ها، باید بر اساس دستورالعمل سازنده از آنها استفاده کنید.

۶- روان کننده ها (لوبریکانت ها):

این نوع مکمل ها، قابلیت روان کاری دارند. رانندگی با سرعت کم و جلا خوردن رسوبات و استفاده از روغن موتورهای با ویسکوزیته ی بالا موجب ایجاد حالت چسبندگی در خودروهای قدیمی می شوند. با کمک مکمل هایی که ویسکوزیته پایین و خاصیت شویندگی دارند، این مشکل را برطرف می کنند. البته پیشرفت های صورت گرفته در مهندسی باعث شده است تا این مشکل در موتور خودروهای جدید وجود نداشته باشد. به طور کلی، انواع مختلفی از مکمل های بنزین وجود دارند که نقش مهمی در روان کاری سوپاپ ها، واشرها و رینگ پیستون ایفا می کنند.

نحوه استفاده از مکمل بنزین

ویژگی های یک مکمل بنزین خوب

یک مکمل بنزین خوب، با خودرو شما سازگار است و برچسب EPA آن نشان می دهد که مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست می باشد. مکمل های چندکاره که ماندگاری بالایی دارند، جزء بهترین مکمل های بنزین محسوب می شوند.

فواید استفاده از مکمل بنزین

– یکی از مزایای استفاده از مکمل های بنزین، سادگی استفاده از آنها است. به این صورت که ابتدا درب قوطی را باز می کنند و با استفاده از قیف همراه آن به راحتی می توانند محلول را درون باک بنزین بریزند.

– با استفاده از مکمل های بنزین می توان در هزینه خرید مکمل صرفه جویی کرد. ویژگی های این محصول باعث می شوند تا نیازی به تعمیر کاتالیست و رسوب گیری، شستشوی انژکتور و … نباشد. به این ترتیب بهره وری افزایش پیدا می کند و هزینه اضافی به صاحب خودرو تحمیل نمی شود.

– فرمولاسیون مکمل های بنزین با کیفیت، به گونه ای است که به راحتی و به اندازه کافی با بنزین ترکیب می شوند. این امر موجب افزایش بهره وری می گردد.

نحوه استفاده از مکمل بنزین

همان طور که قبلا گفته شد معمولا شرکت های تولید کننده  مکمل بنزین، روش خاصی را برای استفاده از محصول خود در نظر می گیرند. اما به طور کلی باید توجه داشت که اکتان بوسترها را نمی توان برای مدت زیادی نگه داشت. به همین علت در اندازه های کوچک بسته بندی می شوند. این محصول در شرایط ایده آل، تا ۱ سال عمر می کند. بهتر است پس از خرید محصول، آن را استفاده نمایید.

بهترین زمان استفاده از مکمل بنزین

توصیه می شود که هنگام استفاده از اکتان بوستر، باک بنزین خالی باشد. این امر موجب می شود تا بتوانید درصد ترکیبی آن را به صورت دقیق محاسبه نمایید. بعد از ریختن اکتان بوستر و با توجه به حجم باک، بنزین بزنید. در مورد انژکتورشوی هم به این روش عمل می شود. در مورد بعضی از انواع مکمل سوخت اکتان بوستر و انژکتورشوی، لازم است تا خودرو کمی درجا کار کند. البته این مورد درباره ی سایر مکمل ها صادق نیست.

دلایل استفاده از مکمل بنزین

افراد به دلایل مختلفی از مکمل های بنزین برای خودروی خود استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که کیفیت ، نوع محصول و نیاز خودرو نقش مهمی در تاثیرگذاری مکمل بنزین دارند. استفاده از مکمل های بنزین در خودروهای قدیمی بیشتر احساس می شود. چرا که برای پاکسازی سیستم سوخت رسانی و استفاده از بنزین بدون سرب به این محصول نیاز است.

گزینه مناسب دیگر برای خودروهای قدیمی، استفاده از انژکتورشوی است. به این ترتیب می توانند با صرف هزینه ای پایین، عملکرد سیستم انژکتور خودرو را بهبود بخشند.

در مورد خودروهای دیزلی قدیمی لازم است تا در سرمای زمستان از مکمل های ضد ژل استفاده شود. برای استفاده از مکمل های بنزین به نوع محصول، روش و زمان مصرف آنها توجه کنید. در مورد خودروهای صفر کیلومتر، نیازی نیست تا برای محافظت از سیستم سوخت رسانی از مکمل بنزین استفاده شود.

تاثیر مکمل بنزین

تاثیری که هر نوع مکمل بنزین بر روی عملکرد خودرو می گذارد با سایرین متفاوت می باشد. اگر اکتان بوستر را همراه با بنزین های بی کیفیت استفاده کنید، اثرات آن را به طور محسوس مشاهده می کنید. بعضی از محصولات نقش مثبتی در افزایش طول عمر خودرو دارند و یا بر قدرت و عملکرد موتور تاثیر می گذارند. برندهای STP، Gumout و Prestone  اکتان بوستر  موجب افزایش اندک عدد اکتان بنزین های معمولی می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد مکمل بنزین و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم. به عقیده برخی از افراد، استفاده از مکمل بنزین در خودرو چندان ضروری نیست. باید توجه داشت که مکمل های بنزین نقش مهمی در بهبود عملکرد خودرو ایفا می کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات