بوتیل استات چگونه تولید می‌ شود؟

بوتیل استات چگونه تولید می‌ شود؟

بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود؟ شاید شما هم تا به حال نام این حلال کاربردی را شنیده باشید. بوتیل استات یکی از حلال‌هایی است که در کسب و کار‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده را با نام‌های مختلفی از جمله بوتیل استر و بوتیل ‌اتانوات نیز می‌شناسند. با توجه به کاربرد‌های گسترده این مواد، بسیاری از کسب و کار‌های صنعتی با این سؤال مواجه می‌شوند که بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ؟

در ساختار بوتیل استات ترکیبات ویژه‌ای به کار می‌روند که آن را به یکی از کاربردی‌ترین مواد موردنیاز شرکت‌های صنعتی تبدیل کرده اند. از این ماده برای تولید محصولات مختلفی مانند لاک‌های آرایشی استفاده می‌کنند.

اگر شما هم علاقمند هستید تا بدانید بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

بوتیل استات چگونه تولید می‌ شود

بوتیل استات چیست؟

قبل از این که بخواهیم بگوییم بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ، لازم است با این ماده کاربردی آشنا شوید. بوتیل استات مایعی بی‌رنگ و همراه با بویی مطبوع است. بوی این ماده شبیه به موز بوده و اشتعال‌پذیری بالایی نیز دارد. بوتیل استات را معمولاً به عنوان یک حلال برای تولید محصولات مختلفی نظیر چسب‌ها، لاک‌ها، جوهر و رنگ‌های صنعتی به کار می‌برند.

در خصوص قابلیت حل شدن بوتیل استات باید گفت که این ماده در ترکیب با مواد شیمیایی حلال نظیر استر، کتون و الکل به راحتی حل می‌شود. این در حالی است که نمی‌توان آن را به راحتی با آب حل کرد. در پاسخ به سؤال بوتیل استات چگونه تولید می‌ شود باید گفت بوتیل استات از سه عنصر اصلی اکسیژن، کربن و هیدروژن تشکیل شده است. برای تولید این ماده از استریفیکاسیون بوتانول استفاده می‌کنند.

بوتیل استات چیست؟ | بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود

نحوه تولید بوتیل استات

همان طور که در ابتدا بیان کردیم با توجه به کاربردی بودن این ماده در صنایع مختلف، یک سؤال مهم ایجاد می‌شود و آن هم این است که بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود؟ در این خصوص باید بگوییم که از طریق استریفیکاسیون بوتانول، بوتیل استات را تولید می‌کنند. منظور از استریفیکاسیون، واکنشی برگشت‌پذیر است که بین یک الکل و اسید استیک یا یک اسید آلی رخ می‌دهد و این ترکیب در حضور یک اسید معدنی قوی نظیر اسید سولفوریک انجام خواهد شد.

در اثر این فرآیند، ترکیبی به نام استر به وجود می‌آید. بهتر است بدانید این فرآیند با تولید آب نیز همراه است. در موضوع بررسی اینکه بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ، باید بدانید که ابتدا باید اسید استیک همراه با نرمال بوتیل وارد راکتور شود. پس از این فرآیند، اسید سولفوریک را به عنوان کاتالیزور و به اندازه یک درصد وزنی به این ترکیب اضافه می‌کنند.

موضوع مهمی که باید در پاسخ به سؤال بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ، بیان کنیم این است که واکنش استریفیکاسیون گرماگیر است. به همین دلیل برای این فرآیند نیاز به حرارت داریم. واکنش موردنظر تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دما در برج تقطیر ثابت باشد و حالتی یکنواخت به وجود آید. شما باید جریان مواد ورودی به راکتور را به گونه‌ای تنظیم کنید که با سرعت تقطیر هماهنگی داشته باشد.

پس از اینکه فرآیند تولید به پایان رسید باید آب را از بوتیل استات جدا کنند. در نهایت محصولی که به دست می‌آید حدود ۸۳ درصد وزن دارد و در آن کاتالیزور و الکل وجود دارد. برای اینکه این محصول خالص شود، لازم است آن را خنثی کنند. این خنثی‌سازی از طریق کربنات سدیم صورت می‌گیرد و سپس مواد با آن شستشو داده خواهد شد.

در مرحله آخر مایع دوفازی آب تشکیل شده خارج خواهد شد و تنها گرید اورتان باقی می‌ماند. این مواد را به جهت خالص شدن به برج تقطیر انتقال می‌دهند. در نهایت بوتیل استات تولیدی خارج شده و به مخزن نگهداری انتقال داده می‌شود. حال که متوجه شدید بوتیل استات چگونه تولید می شود ، بهتر است نحوه نگهداری از آن را نیز یاد بگیرید.

نحوه تولید بوتیل استات

نحوه نگهداری از بوتیل استات

در بخش قبل بیان کردیم که بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود . حال می‌خواهیم به موضوع نگهداری از آن بپردازیم. در خصوص نگهداری بوتیل استات باید بدانید که لازم است آن را در دمای پایین نگه دارید. دما نباید به گونه‌ای باشد که مایع دچار یخ زدگی شود. دقت داشته باشید درب محفظه حاوی مایع باید بعد از هر بار استفاده، به طور کامل بسته شود.

حال که می‌دانید بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود و می‌خواهید آن را نگهداری کنید، باید بشکه‌های حاوی مواد را به محلی منتقل کنید که تهویه مناسب داشته باشد. همانطور که اشاره کردیم بوتیل استات به شدت اشتعال‌زا است و باید دور از هر گونه شعله و حرارت باشد. از آنجایی که این مواد می‌توانند گاز‌هایی را تولید کنند، بنابراین نباید در نزدیکی مواد غذایی قرار بگیرند.

نحوه نگهداری از بوتیل استات | بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود

کاربرد بوتیل استات

در بخش‌های قبل بیان کردیم که بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود و باید چگونه از آن نگهداری کنید. موضوع مهم دیگر که باید درباره این ماده بدانید کاربرد‌های آن است. همانگونه که در بخش‌های قبل نیز بیان کردیم از بوتیل استات در تولید محصولاتی مانند رنگ‌های صنعتی و لاک استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای بوتیل استات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• صنعت دارو یکی از صنعت‌های مهمی است که از بوتیل استات استفاده می‌کند. از این ماده برای تولید پنی‌سیلین_ جی استفاده می‌کنند. بوتیل استات در تولید آنتی بیوتیک‌ها، عصاره‌های گیاهی و ترکیبات هورمونی کاربرد دارد. همچنین می‌تواند برای دارو‌های تقویتی نیز یک گزینه عالی باشد. دلیل این امر را می‌توان نفوذپذیری قابل قبول در پوست و فراریت کم عنوان کرد.

• از آنجایی که بوتیل استات بوی خوبی دارد، بنابراین می‌تواند برای تولید لوازم مراقبت شخصی و عطر‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

• صاحبان مشاغلی که می‌دانند بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ، از آن برای تولید محصولات مراقبت از ناخن مانند محصولات مربوط به زیرسازی، لاک‌ها و محلول‌های پاک نیز استغاده می‌کنند.

• صنایع مربوط به تولید شوینده‌ها، چرم مصنوعی، شیشه‌های نشکن و پلاستیک‌ها، برای تولید محصولات خود این محلول را به کار می‌برند.

• برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور می‌توان بوتیل استات را به گازوئیل اضافه کرد.

• در گذشته از بوتیل استات به عنوان طعم‌دهنده در تولید کیک، پنیر، شکلات، بستنی و غیره استفاده می‌شد.

 

کاربرد بوتیل استات

فروش بوتیل استات در بازرگانی شیمیایی آبان

بازرگانی شیمیایی آبان سال هاست که در زمینه تولید، عرضه و فروش محصولات شیمیایی مانند انواع تینر فوری ، فروش سولوسو ، متیل استات ، فروش بوتیل استات و… فعالیت می‌کند. مشتریان عزیز از هر کجای کشور و جهان می‌توانند برای خرید محصولات با کیفیت این مجموعه اقدام نمایند. برای این منظور فقط کافی است با کارشناسان فروش بازرگانی شیمیایی آبان تماس بگیرند.

نکات ایمنی استفاده از بوتیل استات

با توجه به اینکه بوتیل استات یک ماده شیمیایی است و می‌تواند خطراتی را برای کارکنان به همراه داشته باشد، لازم است پس از آشنایی با این ماده و بررسی اینکه بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود ، برای استفاده از آن نکات ایمنی خاصی را در نظر داشته باشید.

• نباید بوتیل استات را در معرض آتش قرار داد، زیرا می‌تواند در دمای بالا مشتعل شود.

• در زمان حمل و نقل باید آن را با احتیاط حمل کرد، چرا که بخارات آن می‌توانند در مجاورت با هوا باعث ایجاد مخلوط‌های انفجاری شوند.

• از قرار دادن این ماده در کنار مواد ناسازگار خودداری کنید. این مواد می‌توانند شامل اسید‌های مختلف یا اکسیدکننده‌های قوی باشند.

• بوتیل استات را در محلی قرار دهید که دارای تهویه مناسب باشد.

• از استنشاق بوتیل استات پرهیز کنید. استنشاق این ماده موجب سوزش دهان، سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی خواهد شد.

نکات ایمنی استفاده از بوتیل استات | بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود

جمع‌بندی درباره بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود؟

بوتیل استات چگونه تولید می ‌شود؟ همانطور که در مطالب فوق بیان کردیم بوتیل استات یکی از مواد شیمیایی حلال است که در تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در مطلب فوق اشاره کردیم که نگهداری و استفاده از بوتیل استات نیازمند رعایت برخی نکات ایمنی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

بهترین زمان تعویض ضد یخ

بهترین زمان تعویض ضدیخ

بهترین زمان تعویض ضدیخ چه زمانی است؟ این یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه هستند. همانطور که وجود یک