تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟

تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟

تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟ ، تینر مایع شیمیایی است که معمولا از این مایع برای رقیق کردن رنگ ‌ها استفاده می ‌شود. این مایع شیمیایی در کنار رقیق کردن رنگ، به افزایش سرعت تبخیر رنگ هم کمک می ‌کند. تینر در انواع مختلف تینرهای فوری، تینر روغنی، تینر پلی اورتان، تینر اپوکسی و … در بازار موجود می باشد.
تینر فوری و روغنی، دو ماده حل کننده در صنعت رنگ هستند. این دو تینر از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به هم می باشند. اما از نظر کاربرد تفاوت‌ هایی دارند. متأسفانه برخی علاقه ‌مندان به رنگ، به دلیل عدم آشنایی با تینر فوری و روغنی باعث ایجاد خسارت مالی و زمانی می ‌شوند. به همین دلیل در این مقاله شمارا با تفاوت های تینر فوری و روغنی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

تینر فوری چیست؟

تینرهای فوری از چند حلال با قدرت حل کنندگی بالا (استن، وایت استریت و …) تشکیل شده اند. این تینر سرعت تبخیر بالایی دارد و مشابه آب، بی رنگ است. تینر فوری بوی تند و تیزی دارد و برای رنگ های نیترو سلولزی، سیلر و رنگ های فوری مورد استفاده قرار می گیرد. تینر فوری، چربی دوست است. به همین دلیل در صورت تماس مستقیم و نفوذ آن با پوست باعث ایجاد خوردگی پوست می شود.

تینر فوری چیست؟
تینر فوری چیست؟

تینر روغنی چیست؟

تینر روغنی از حلال های هیدروکربنی ساخته شده و برای حل کردن یا رقیق نمودن رنگ های روغنی به کار می رود. در پوشش سطوح فلزی از رنگ روغنی استفاده می گردد. رنگ این تینر سفید است و نقطه اشتعال بالایی دارد و دیر خشک می شود.

تینر روغنی چیست؟
تینر روغنی چیست؟

تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟

تینر فوری و روغنی تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

• تفاوت در کاربرد

مهمترین تفاوت این دو ماده شیمیایی در کاربرد آنها می باشد. تینر فوری برای حل و رقیق کردن رنگ های فوری کاربرد دارد. اما از تینر روغنی برای حل کردن یا رقیق نمودن رنگ‌ های روغنی استفاده می ‌شود.

• حلالیت

تینر فوری حلالیت بیشتری نسبت به تینر روغنی دارد. به عبارتی این تینر به محض قرار گرفتن در معرض هوا، شروع به بخار شدن می ‌کند.

تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟
تفاوت تینر فوری و روغنی در چیست؟

• تفاوت در رنگ

تینر فوری و روغنی هر دو شبیه به آب هستند و هیچ رنگ مشخصی ندارند. اما با این تفاوت که تینر فوری کاملا شفاف و شبیه به آب است. ولی تینر روغنی کمی مات و کدر می باشد و زردی دارد.
تشخیص تفاوت این دو ماده شیمیایی در رنگ آنها نیاز به تجربه دارد.

• بوی تینر فوری و روغنی

بوی تینر فوری و روغنی تفاوت زیادی با هم دارند. تینر فوری بویی شبیه به بوی استون (لاک پاک کن) و تینر روغنی بویی شبیه به بوی نفت دارد. یکی از مهمترین ایرادهای تینر روغنی همین بوی شبیه به نفت آن است. به همین دلیل نقاش‌ ها از بنزین استفاده می ‌کنند.

• چربی تینر فوری و روغنی

تینر روغنی چربی دوست است و کمی چربی دارد. اما تینر فوری، چرب نیست و خیلی زود بخار می شود.

• تفاوت تینر فوری و روغنی در سرعت تبخیر

تینر فوری خیلی زود تبخیر می‌ شود. به همین دلیل در قسمت پوست آغشته به تینر فوری احساس سرما می کنید.
اما سرعت تبخیر تینر روغنی پایین می باشد. به همین دلیل در برخی موارد برای حل کردن رنگ از بنزین به جای تینر روغنی استفاده می کنند.
تینر فوری را نمی ‌توان در هر درجه از حرارت پایین اجرا کرد، ولی تینر روغنی را در درجه‌ های پایین می توان اجرا نمود.

• تفاوت در اشتعال زایی

اشتعال زایی تینر فوری به‌ مراتب بالاتر از تینر روغنی است. به هیچ عنوان نباید تینر فوری را در معرض جرقه، آتش، حرارت و نور شدید آفتاب قرار داد.

• عوارض

استفاده از تینر فوری در فضای بسته بسیار خطرناک می باشد. حتما باید با استفاده از فن یا جریان هوا (باز کردن در و پنجره) به تخلیه سریع گاز تینر کمک کرد.
در هنگام استفاده از تینر فوری حتما عینک، دستکش و ماسک داشته باشید.

سخن آخر

یکی از ضروری ‌ترین مواد در رنگ ‌آمیزی تینر است. برای تنظیم غلظت رنگ در میزان و مقدار دلخواه معمولا از تینر استفاده می ‌شود. در صورتی که تینر مناسب انتخاب نشود، هزینه ها و خسارات زیادی به بار می آورد. عدم سازگاری نوع رنگ با تینر باعث سطح کدر می‌ گردد. تینر نامناسب به ویژه در مورد رنگ‌ های پلی اورتان باعث خشک نشدن سطح رنگ ‌آمیزی می ‌شود. همچنین به سختی مناسب نمی ‌رسد و باعث رسوب دادن رنگ می‌ شود. ناکافی بودن حلالیت تینر، باعث شره کردن رنگ می ‌گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات