مقایسه متیل استات و اتیل استات

مقایسه متیل استات و اتیل استات

مقایسه متیل استات و اتیل استات ، کار سختی نیست. متیل استات (Methyl acetate) و اتیل استات (Ethyl acetate) دو ماده شیمیایی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این مواد بیشتر در صنایعی مانند صنعت رنگ و رزین، خودرو، مبلمان، غذا، دارو، آرایشی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

متیل استات (Methyl acetate)

متیل استات ، یک مایع شفاف، بی رنگ و خنثی است که بویی ملایم و شبیه به چسب ها و پاک کننده های معمولی دارد. این ماده قابلیت اشتعال بوده و در دمای اتاق به میزان ۲۵% در آب حل می شود. البته با قرار گرفتن در دماهای بالاتر، میزان حلالیت آن در آب بیشتر می شود.

متیل استات

خواص فیزیکی و شیمیایی متیل استات (Methyl acetate)

میزان حلالیت متیل استات در آب کم است اما در بیشتر حلال های آلی به خوبی حل می شود. این ماده در اثر واکنش اسید استیک و متانول به دست می آید. البته در طبیعت هم وجود دارد. میوه هایی مانند سیب و موز دارای متیل استات هستند. نقطه ذوب متیل استات ۹۸- درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن ۵۷ درجه سانتی گراد است. چگالی آن ۰.۹۳۲ گرم بر سانتی متر مکعب و نقطه اشتعال آن ۱۰- درجه سانتی گراد می باشد. از دیگر خواص متیل استات می توان به فشار بخار ۱۷۳ میلی متر جیوه در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و حلالیت ۲۵% در آب در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد اشاره کرد.
Methyl acetate حلال مناسبی برای بسیاری از مواد از جمله وینیل ها، اورتان ها، سلولز استات، اترهای سلولز، نیتروسلولز، فنولیک ها، پلی استرها، اکریلیک ها و … می باشد. در مقابل نمی توان از این حلال برای موادی مانند پلی وینیل کلراید، قیر، لاستیک، پلی ایزوبوتیلن و پلی وینیل کاربازول استفاده کرد.

تولید متیل استات (Methyl acetate)

متیل استات نتیجه ی واکنش متانول (CH3OH) با اسید استیک (CH3COOH) و تقطیر محصول نهایی است.

CH3OH+CH3COOH—->CH3COOCH3+H2O

تولید متیل استات | فروش متیل استات

 

واکنش تولید متیل استات

معمولا برای تولید متیل استات در صنعت و تجارت از روش استریفیکاسیون متانول و اسید استیک استفاده می شود. در این فرایند، یک اسید قوی مانند اسید سولفوریک نقش کاتالیزور را ایفا می کند. استریفیکاسیون ، یک فرایند شیمیایی است که بین یک الکل و یک اسید رخ می دهد. این مواد تحت تاثیر یک کربوکسیلیک اسید تبدیل به استر می شوند. معمولا از اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور استفاده می کنند.
گاهی اوقات برای افزایش بازده واکنش و کاهش مقدار متانول و اسید استیک موجود در محصول، از اسید به صورت جامد استفاده می شود. یکی دیگر از پیامدهای استفاده از این روش، کاهش میزان خوردگی تجهیزات می باشد. ضمن اینکه واکنش های جانبی و هزینه های تولید نیز کمتر می شوند. معمولا این نوع کاتالیست ها حداقل ۳ سال می توانند کار کنند.

برای تولید متیل استات با درجه خلوص بالا چه مشکلاتی وجود دارند؟

در هنگام تولید متیل استات با درصد خلوص بالا ممکن است مشکلاتی مانند آزئوتراپ ها و برگشت پذیری واکنش وجود داشته باشند.

مشکل اول : آزئوتراپ ها

ممکن است متانول، اسید استیک و آب، یکسری آزئوتراپ ایجاد کنند. آزئوتراپ ها (Azeotrope) مخلوط هایی هستند که نمی توان آنها را به وسیله یک تقطیر ساده جداسازی کرد. این آزئوتراپ ها با ایجاد شرایط فیزیکی خاص می توانند درصد خلوص واکنش را کاهش دهند. در چنین شرایطی امکان خالص سازی بیشتر از طریق تقطیر در یک برج وجود ندارد. برای رفع این مشکل در واحدهای قدیمی از یک راکتور همراه با ۹ برج تقطیر استفاده می شد. تعداد بالای برج تقطیر، مدت زمان تولید و هزینه آن را افزایش می دهد. حل مشکل آزئوتراپ ها از طریق روش های جداسازی مایع – مایع امکان پذیر می باشد.

مشکل دوم : برگشت پذیر بودن واکنش

این امر باعث می شود تا بازده تولید کاهش یابد. ضمن اینکه مقدار زیادی از متانول و اسید استیک در حالی که واکنش نداده اند، به واکنش برمی گردند. در نتیجه فرایند جداسازی سخت تر و با صرف انرژی بیشتری صورت می گیرد.
برخی از واحدهای پیشرفته برای حل این مشکل از فرایند واکنش- تقطیر (Reaction-Distillation) استفاده می کنند. در این وضعیت، واکنش و جداسازی به صورت همزمان انجام می شوند. با این کار مشکلات موجود در مسیر تولید متیل استات کاهش می یابند.

فرمول شیمیایی متیل استات (Methyl acetate)

CH3COOCH3 (C3H6O2)

فرمول شیمیایی متیل استات | متیل استات

نام های دیگرمتیل استات

متیل استات با نام های مختلفی مانند متیل اتانوات، اسید استیک متیل استر، MeOac، Devoton و Tereton شناخته می شود.

ویژگی های متیل استات

متیل استات، یک حلال عالی است و به سرعت تبخیر می شود. این ماده، مقاومت الکتریکی بالایی دارد و به راحتی می توان آن را تجزیه کرد. از دیگر ویژگی های متیل استات می توان مقدار پایین MIR، بوی کم و معافیت VOC* را نام برد.

موارد مصرف MaOAC

متیل استات برای پاکسازی مراکز آزمایشگاهی، تمیز کردن لاک ناخن یا رقیق کردن رنگ و رزین، تولید دارو، چرم مصنوعی و طعم دهنده های سنتزی به کار می رود. از این ماده، در تولید چسب ها هم استفاده می کنند.

موارد مصرف متیل استات | متیل استات

متیل استات چه کاربردی در صنعت دارد؟

از این ماده برای تولید انیدرید استیک استفاده می شود. ضمن اینکه، در ترکیب چسب های رنگ، مواد کمک فرآوری، واسطه ها و روان کننده ها به کار می رود. متیل استات به عنوان حلال در پاک کننده های رنگ، لاک ناخن، چسب و دیوار نوشته ها کاربرد دارد. این ماده، نقش واسطه شیمیایی را در فرایند سنتز کلروفاسینون ، فن فلورامین، دی فاسینون، متیل سینامات، متیل سیانو استات، متیل دو پا، O – متوکسی فنیل استون و … ایفا می کند.

کاربردهای متیل استات در تجارت

متیل استات در صنایع مختلفی مانند صنعت رنگ، پوشش، مواد آرایشی، نساجی و موتور مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده نقش مهمی را در محصولات مراقبتی و لوازم آرایشی، پوشش مبلمان و روکش های صنعتی، رزین، رنگ های خشک شونده سریع، روان کننده ها، روغن چرم مصنوعی و محصولات الکترونیکی ایفا می کند. از کاربردهای دیگر متیل استات می توان به استفاده در جوهرهای چاپ تجاری، مواد شیمیایی ساختمانی، مواد افزودنی فرایندها، پوشش های آئروسل، خودرو، پوشش های عمومی صنعتی، پوشش های چوبی و محافظ، تجهیزات ورزشی، مواد شیمیایی دارویی، پوشش های معماری، شیرین کننده های مصنوعی، گرمکن ساختمانی، عطرسازی، مبلمان، هنرهای گرافیکی، اثاثه یا لوازم داخلی، حمل و نقل، پاک کننده های صنعتی و … اشاره کرد.

کاربرد متیل استات در تولید رنگ و جوهر چاپ

متیل استات نقش مهمی در صنعت تولید رنگ و جوهرهای چاپی ایفا می کند. سرعت تبخیر بالای آن باعث شده است تا گزینه ی مناسبی برای حل و رقیق کردن بسیاری از رنگ ها و جوهرهای چاپ فلسکو یا گراور باشد.

کاربرد متیل استات در صنعت لوازم آرایشی و مراقبت شخصی و عطری

امروزه متیل استات به عنوان یک حلال و رقیق کننده برای تولید انواع لاک ناخن، لاک پاک کن ها و عطرها به کار می رود.

کاربرد متیل استات در صنایع غذایی و دارویی

یکی از کاربردهای متیل استات، در صنعت غذا و دارو است. بوی ملایم، تقریبا شیرین و میوه مانند متیل استات موجب شده است تا آن را به عنوان یک طعم دهنده و یا بهبود دهنده طعم به غذا و دارو اضافه نمایند.

کاربرد متیل استات در تولید چسب و رزین

متیل استات یک ماده ی فرار است به همین علت به عنوان یک حلال مناسب برای چسب هایی به شمار می رود که باید سریع خشک شوند. علاوه بر این، یک ماده ی مناسب برای تولید رزین های اپوکسی، آکریلیک، فنولی، پلی استر و پلی اورتان به شمار می رود.

کاربرد متیل استات در صنعت آزمایشگاهی

متیل استات یک حلال مناسب برای جداسازی اجزای مخلوط ها و پاک کننده ای خوب برای وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد.

کاربرد متیل استات در آزمایشگاه

فروش متیل استات | خرید متیل استات

خرید و فروش متیل استات به صورت جزئی و عمده صورت می گیرد. در حال حاضر شرکت های زیادی در سراسر کشور در زمینه فروش متیل استات فعالیت می کنند. یکی از این شرکت ها بازرگانی شیمیایی آبان است. متخصصین این شرکت با استفاده از دانش روز دنیا تلاش می کنند تا محصولاتی با کیفیت روانه بازار کنند. حضور مستمر در بازار، همکاری با سراسر کشور و همچنین صادرات به کشورهای همسایه، نتیجه سالها تلاش مدیران و متخصصان آبان بوده است. کلیه فعالان در حوزه صنایع و محصولات شیمیایی، می توانند به صورت عمده و یا جزئی با بازرگانی آبان همکاری نمایند. برای خرید متیل استات با کارشناسان فروش شرکت تماس بگیرید. بازرگانی آبان به عنوان تولید کننده ضد یخ ، حلال های چاپ ، انواع تینر فوری ، متیل استات، تولید کننده سولوسو و … شناخته می شود. علاوه بر این، در زمینه فروش بوتیل استات ، متیل استات، سولوسو و سایر مواد شیمیایی هم فعال می باشد.

قیمت متیل استات

قیمت متیل استات به صورت روزانه اعلام می گردد. با توجه به اینکه فاکتورهای مختلفی بر روی قیمت متیل استات تاثیر می گذارند، بنابراین نمی توان یک رقم ثابت را تعیین کرد. مقدار خرید (تعداد بشکه)، میزان عرضه و تقاضا و قیمت مواد اولیه از جمله مواردی هستند که بر قیمت متیل استات تاثیر می گذارند.

خطرات متیل استات

متیل استات می تواند برای انسان ها و حیوانات خطرناک باشد. درست است که میزان واکنش پذیری کمی دارد اما درجه مسمومیت آن متوسط است و سرعت اشتعال پذیری بالایی دارد. در هنگام سوختن، بخارهای سنگینی تولید می کند که سمی هستند. این بخارها می توانند تا مسافت زیادی منتشر شوند. نکته ی مهم دیگری که در مورد این بخارها وجود دارد این است که قدرت انفجار دارند. یعنی اگر با یک منبع اشتعال تماس داشته باشند، منفجر می شوند.

خطرات متیل استات برای انسان ها :

در اثر سوختن متیل استات، بخارهای سمی و تحریک کننده ای تولید می شوند که استنشاق یا بلعیدن آن می تواند منجر به سردرد، سرگیجه، خستگی و خواب آلودگی شود. چشم ها در تماس با این بخار، دچار سوزش می شوند. در صورت شدت آسیب دیدگی، احتمال نابینایی هم وجود دارد. بخارهای ناشی از سوختن متیل استات به سیستم تنفسی آسیب وارد می کنند. اگر انسان در معرض غلظت های بالای بخار قرار بگیرد، ممکن است دچار افسردگی CNS شود. علاوه بر این، خوردن، استنشاق و تماس احتمالی با پوست می تواند باعث مسمومیت خفیف تا شدید شود.

خطرات متیل استات برای حیوانات :

حیواناتی که بخارات متیل استات را تنفس می کنند، دچار سرفه و یا تنگی نفس می شوند. مایع جمع شده در ریه حیوان باعث تنگی نفس شدید می گردد. علائم دیگری مانند سردرد، سبکی سر، غش، حالت تهوع و سرگیجه هم ممکن است بروز کنند.

نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از متیل استات

در هنگام استفاده از متیل استات به نکات زیر توجه نمایید.
۱- از ماسک، دستکش و عینک ایمنی استفاده کنید و مراقب باشید تا متیل استات با پوست و چشم های شما تماس نداشته باشد.
۲- بخار یا اسپری آن را استنشاق نکنید.
۳- در هنگام کار با متیل استات، اطمینان حاصل کنید که مواد آتش زا در محیط وجود ندارد.
۴- بعد از اتمام کار، حتما دستان خود را بشویید.
۵- متیل استات را در مجاورت مواد اشتعال زا و سطوح داغ و شعله های روباز نگهداری نکنید.
۶- در صورت نیاز به اتصال قطعات، حتما این کار را به کمک ابزارهای غیر جوش انجام دهید.
۷- برای تمام قطعات فلزی تجهیزات، پایه های مناسبی در نظر بگیرید. هدف این است تا به وسیله ی تخلیه الکتریسیته ساکن از احتراق بخارات متیل استات جلوگیری شود. اقدامات لازم برای تخلیه بار الکتریکی ساکن باید انجام شود.
۸- دقت داشته باشید که متیل استات با اکسید کننده های قوی مانند پراکسیدها، کلراتها، نیترات ها، کلر، برومین، فلورین، پرکلرات ها و اسیدها و بازهای قوی سازگار نیست.
۹- از کشیدن سیگار درمحل نگهداری از متیل استات خودداری نمایید.
۱۰- بشکه های متیل استات را به دور از نور مستقیم آفتاب و در فضای مناسبی از انبار قرار دهید.

اتیل استات (Ethyl acetate)

اتیل استات یک مایع بی رنگ است که بوی شیرینی دارد. از این ماده در تهیه چسب ها، پاک کننده های لاک ناخن، فرایند کافئین سازی، ساخت فیلم های عکاسی، عطرها، طعم دهنده ها و چرم مصنوعی استفاده می شود. این ماده به عنوان حلال برای رنگ ها، لاک ها، نیترات سلولز و … به کار می رود.

فرمول شیمیایی اتیل استات (Ethyl acetate)

CH3COOC2H5 (C4H8O2)

فرمول شیمیایی اتیل استات

 

نام های دیگر اتیل استات

این ماده شیمیایی را در بازار با نام های مختلفی مانند استیک اسید اتیل استر، اتوکسی اتان، اتیل اتانوات، اتیل استیک استر و استیک اتر می شناسند.

کاربردهای اتیل استات

علاوه بر موارد یاد شده، از Ethyl acetate برای تمیز کردن بردهای مدار الکتریکی استفاده می کنند. این ماده با خلوص پایین، در صنایع داروسازی، عطر، چاپ، غذا، چای، علف کش به کار می رود. از دیگر کاربردهای اتیل استات می توان به استفاده در فرمولاسیون پوشش های مخصوص مبلمان، کشاورزی، مصارف دریایی و تجهیزات معدن اشاره کرد.

مقایسه متیل استات و اتیل استات

این دو ماده به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت برخی از خواص فیزیکی و شیمیایی متیل استات و اتیل استات را با هم مقایسه می کنیم.
– فرمول شیمیایی متیل استات C3H6O2 و فرمول شیمیایی اتیل استات C4H8O2 می باشد. مشاهده می کنید این دو ماده شیمیایی از نظر تعداد کربن و هیدروژن با هم تفاوت دارند.
– متیل استات بویی ملایم و تلخ و مشابه بوی چسب و پاک کننده های معمولی دارد. در حالی که بوی اتیل استات شیرین و مشابه بوی میوه است.
– نقطه اشتعال متیل استات ۱۰- و برای اتیل استات ۴- درجه سانتی گراد (در شرایط استاندارد) می باشد.
– نقطه جوش متیل استات ۱۳۴.۴ درجه فارنهایت و برای اتیل استات ۱۷۱ درجه فارنهایت است.
– چگالی بخار متیل استات نسبت به هوا ۲.۸ و برای اتیل استات ۰.۸۹۷ g/cm3 می باشد.
– نقطه ذوب متیل استات و اتیل استات با هم تفاوت دارد. در مورد متیل استات ۱۴۴- و برای اتیل استات ۱۱۸- درجه فارنهایت است.

مقایسه متیل استات و اتیل استات

سخن پایانی

در این مقاله درباره ی مقایسه متیل استات و اتیل استات صحبت کردیم. اتیل استات و متیل استات جزء مواد شیمیایی پر کاربرد در صنعت هستند. همان طور که اشاره شد، فرمول شیمیایی این دو ماده از نظر تعداد کربن و هیدروژن متفاوت است. این امر باعث شده تا خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی داشته باشند.

دیدگاه (۱۲)

  1. محمدرضا حمیدوند
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲

    باسلام خسته نباشید ممنونم از کیفیت و قیمت مناسب تون

  2. مرندی سعید
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲

    سلام درصد خلوص متیل استات شما چقدره؟

  3. علیرضا
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲

    سلام قیمت متیل استات چقدر است؟

    • tech
      ۱۸ تیر ۱۴۰۲

      سلام دوست عزیز لطفا برای اطلاع از قیمت دقیق با شماره های بخش فروش تماس بگیرید.

      • سامان
        ۱۹ تیر ۱۴۰۲

        مرسی توضیحات کامل بود

  4. ali-23s
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲

    salam furush metyle acetate besurate jozei ham darid?

    • tech
      ۱۸ تیر ۱۴۰۲

      سلام. بله برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جزئیات با همکاران بخش فروش تماس بگیرید.

  5. بهرامی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲

    ?Ersal be che surat mibashad

  6. سام فرحانی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲

    سلام متیل استات رو توی چه دمایی نگه داریم؟؟

  7. میثم- دارابی
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲

    سلام قیمت عمده متیل استات چنده؟

  8. mobin kazemzadeh
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲

    salam. batashakor az matalebe mofidetun.

  9. شروین فیروزی
    ۲۷ تیر ۱۴۰۲

    درصد خلوص متیل استات روی کاربردش تاثیر داره؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات