ضد یخ روغنی چیست؟

ضد یخ روغنی چیست؟

ضد یخ روغنی چیست؟ از مواد اولیه معدنی تولید می شود. ضدیخ نقش مهم و حیاتی در موتور خودرو ایفا می کند. نبود آن باعث بروز مشکل در بخش های مختلف خودرو می شود. این مایع رنگی (زرد یا سبز روشن)، در فصل زمستان و هوای سرد باعث منجمد نشدن آب رادیاتور می گردد. در هوای گرم نیز از بخار شدن آب یا رسیدن آن به نقطه جوش، پیشگیری می کند. ضد یخ ها بر پایه های روغنی و اسیدی ساخته می شوند. ضدیخ برای پایین آمدن نقطه انجماد مایعی که در دور موتور یک وسیله نقلیه گردش ایجاد می کند، کاربرد دارد. همچنین قسمت های داخلی موتور را روغن کاری می نماید تا به راحتی کار کند. در ادامه به ضد یخ روغنی می پردازیم. با ما همراه باشید.

ضدیخ

ضدیخ ، مایعی خنک کننده به رنگ زرد یا سبز روشن است که نقاط انجماد و جوش آب را تغییر می دهد. این مایع با آب در اتومبیل ها، کامیون ها و وسایل نقلیه دیگر مخلوط می شود. از انجماد یا گرمای بیش از حد رادیاتورها جلوگیری می کند. ضدیخ از اتیلن گلیول یا پروپیلن گلیول ساخته است. تولید کننده ضد یخ آن را در دو نوع روغنی و اسیدی عرضه و روانه بازار می کند.

ضدیخ
ضدیخ

ضدیخ اسیدی

برای اندازه گیری مایعات بر اساس اتانول و اسید (الکل)، ایزوپروپیل استفاده می شود که باعث نرم و روان شدن حرکت قطعات لاستیکی می گردد. این قطعات بعد از استفاده از ضدیخ های اسیدی از محلول عایق گرمای موتور بدون لغزش نگهداری می کنند. همچنین فوکوس قابل تنظیم، مقیاس کاملا مشخص و اندازه گیری W را آسان تر می نماید. ضد یخ اسیدی، ماندگاری طولانی تری دارد و توسط استانداردهای دقیق کیفیت و ایمنی، تضمین شده است.

ضدیخ اسیدی
ضدیخ اسیدی

ضد یخ روغنی چیست؟

در بازار ایران، ضدیخ روغنی مشتری بیشتری دارد. مواد پایه تشکیل دهنده آن، مواد معدنی می باشند. ضد یخ روغنی تقریبا یک سال و نیم، عمر مفید دارد. این نوع ضدیخ، موتور خودرو را کنترل می کند تا وسیله نقلیه خنک شود.
همچنین از گرمای بیش از حد موتور جلوگیری می نماید. زیرا این گرما باعث خرابی واشر یا سیلندر می شود. بنابراین، ضد یخ روغنی نسبت به نوع اسیدی از موتور خودرو بیشتر محافظت می کند. زیرا ضدیخ اسیدی می تواند به بدنه و قطعات موتور آسیب برساند.

ضد یخ روغنی چیست؟
ضد یخ روغنی چیست؟

در ضدیخ روغنی، امکان ایجاد شرایط مناسب برای خوردگی موتور وجود ندارد. همچنین برای استفاده از آن نیاز به شستشوی رادیاتور پیش از تعویض نمی باشد.

مزایای ضدیخ روغنی

از جمله مزایای ضدیخ روغنی می توان به قیمت و کارایی مناسب آن اشاره کرد. این نوع ضدیخ مانع از انجماد آب رادیاتور می شود و اجازه ی تشکیل بلورهای یخ را نمی دهد. علاوه بر این، ضدیخ های پایه روغنی موجب افزایش طول عمر مفید قطعات خودرو می شوند. از دیگر مزایای ضدیخ روغنی می توان به کاهش حرارت داخل موتور اشاره کرد. این ضدیخ ها از تشکیل رسوب در قطعات موتور جلوگیری می کنند و در بهینه سازی مصرف سوخت تاثیر می گذارند. ضدیخ روغنی در صورت بروز هر مشکلی، خسارت کمتری به موتور وارد می کند و محافظت در برابر زنگ زدگی را افزایش می دهد.

مقاله‌ی پیشنهادی: اکتان بوستر

آیا ضدیخ چرب است؟

در برخی از ضد یخ ها روغن وجود دارد. یعنی در یک یا چند واشر موتور، روغن های مخصوص قطعات باید در آنها ریخته شود. موتور خودرو به گونه ای طراحی شده که در آن یک سیستم وجود دارد. ضد یخ روغنی، موتور را کنترل می کند تا وسیله نقلیه به وسیله ی آن خنک گردد. اینگونه از گرمای بیش از حد خودرو جلوگیری می نماید.
اگر موتور خودرو بیش از حد گرم شود، باعث خرابی واشر یا سیلندر می شود. ضد یخ روغنی این روند را کنترل می کند.

آیا ضدیخ چرب است؟
آیا ضدیخ چرب است؟

نکات مهم

استفاده از ضد یخ روغنی یا اسیدی برای خودرو ضروری می باشد. اما چند نکته مهم وجود دارد که بهتر است آن را رعایت نمایید:

۱- بیش از اندازه از ضد یخ پایه الکلی استفاده نکنید. زیرا باعث خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور می‌ شود. این مشکل در مورد ضد یخ غیراسیدی (روغنی) زیاد رایج نیست.

۲- ضد یخ الکلی و روغنی را باهم مخلوط نکنید. مواد تشکیل دهنده این دو باهم تفاوت دارند. ترکیب آنها باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی و تشکیل ژل در رادیاتور می ‌گردد. همچنین ترکیب این دو ضد یخ می‌ تواند به تدریج باعث آسیب رساندن به پمپ آب، رادیاتور، شلنگ و … شود.

۳- سیستم خنک کننده موتور به یک خنک کننده روان (نه یک ضدیخ کند) نیاز دارد که مسیر حرکت مایعات را مسدود کند.

استفاده از ضدیخ بی کیفیت و نامناسب علاوه بر اینکه برای شما سودی نخواهید داشت، ممکن است به خودرو شما آسیب نیز برساند پس باید از محصولی استفاده کنید که تولید کننده ضدیخ آن را با بهترین کیفیت و به بهترین نحو تولید کرده باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟

آیا مکمل بنزین خوب است؟ حتما می‌ دانید که مهم‌ترین قسمت هر اتومبیل، موتور آن است. به همین علت مراقبت از موتور یا پیشرانه اهمیت