حلال چاپ

صنعت چاپ یکی از صنایع بزرگ و در حال پیشرفت در جهان است که از گذشته تا به امروز دچار تحولات گسترده ای شده است و در دهه های اخیر نیز با ورود فن آوری های نوین به این عرصه، با تغییرات زیادی مواجه شده است. در حال حاضر صنعت چاپ با ارائه خدمات گوناگون به روش های مختلف به مشتریان خود، به یکی از نیاز های اساسی مردم و جزء جدایی ناپذیر زندگی آنها تبدیل شده است و حلال چاپ یکی از ملزومات مهم این صنعت است.

حلال چاپ برای بسیاری از صنایع از جمله رنگ و چاپ، تولیدکنندگان نایلون، نایلکس، سفره یکبار مصرف، کلیه فعالان بسته بندی صنایع غذایی و سایر صنوف استفاده فراوانی دارد.

احتمالا اولین کلمه ای که با شنیدن چاپ به ذهنتان می رسد، ابزارهایی نظیر پرینتر یا فکس هستند که امروزه در اغلب منازل یا محل کارها نیاز افراد به چاپ را برآورده می سازند. این در حالی است که صنعت چاپ حوزه بسیار گسترده تری را شامل می شود و از چاپ برای طراحی نشریات و مجلات، تا چاب برای بسته بندی کالاها، لیبل ها و تبلیغات را در بر می گیرد. در صنعت چاپ اصلی ترین موادی که به کار می روند عبارتند از: پیگمنت یا رنگدانه، رزین، حلال و مواد افزودنی. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی حلال چاپ که یکی از اجزای اصلی مرکب رنگ به حساب می آید بپردازیم و توضیحاتی را در خصوص کاربرد ها، ویژگی ها و انواع آنها در صنعت چاپ ارائه نماییم.

حلال چاپ برای چاپ افست، فلسکو، هلیو و غیره

حلال ها یکی از مهمترین و کاربردی ترین محصولاتی هستند که در صنایع بسیاری استفاده می شوند. در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم. اما در مورد چاپ باید بدانید که حلال چاپ در چاپ افست، هلیو و فلسکو بسیار کاربردی است و بازرگانی شیمیایی آبان برای تمام این موارد حلال های تخصصی تولید می نماید. علاوه بر سه مورد ذکر شده، یعنی افست، هلیو و فلسکو، حلال برای سایر روش های چاپ نیز موجود است.

حلال پاکسازی ماشین آلات

حتما می دانید که پس از کار با دستگاه چاپ، نیاز به پاکسازی و شستشوی آن است و اصطلاحا رنگ لخته می کند. بازرگانی شیمیایی آبان محصولات شستشوی ماشین آلات و دستگاه های چاپ را نیز برای شما فراهم کرده تا از این بابت نیز آسوده خاطر باشید. برای نگهداری از ماشین آلات گران قیمت چاپ حتما از شستشودهنده های باکیفیت استفاده نمایید.

حلال چاپ

ترکیبات اصلی تشکیل دهنده مرکب چاپ

– پیگمنت ها: به عنوان ماده اصلی تعیین کننده رنگ، مجموعه ای از دانه های رنگی هستند که با رزین و حلال مخلوط می شوند.

– رزین ها: نوعی از مواد شیمیایی هستند که به حرکت روان رنگدانه ها و چسبیدن آنها به سطح چاپ کمک می کنند.

حلال چاپی: حلال ها در این میان نقش تعیین کننده ای دارند؛ زیرا با ترکیب شدن با رزین و رنگدانه ها، مرکب حاصل را رقیق می نمایند و فرآیند چاپ را تسهیل می سازند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حلال چاپی با حلال رنگ که در صنعت رنگ یا نقاشی مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند. دلیل این تفاوت نیز این است که نقاشی یا به صورت دستی و یا با دستگاه به شکل پاششی انجام می گیرد، اما سیستم چاپ به صورت مکانیزه انجام می پذیرد.

خرید حلال چاپ، عمده و جزئی از بازرگانی شیمیایی آبان

نقش حلال چاپ در شکل دهی به ساختار مرکب

در این قسمت قصد داریم تا به معرفی نقش و کاربردهای مهم حلال چاپ در صنعت بپردازیم:

– تنظیم میزان چسبناکی و غلظت مرکب

یکی از اصلی ترین نقش ها و کارکردهای حلال چاپ این است که به عنوان یک حلال مناسب با مرکب و سایر ترکیبات لازم برای تشکیل مرکب مناسب ترکیب می شود و از این طریق به تنظیم میزان چسبناکی یا همان ویسکوزینه مرکب کمک می کند و غلظت آن را به میزان استاندارد برای چاپ می رساند. هنگامی که غلظت مرکب چاپ از میزان استاندارد و مناسب برخوردار باشد، مرکب به آسانی بر روی غلطک چاپ حرکت می کند و به اططلاح شره نمی کند.

– تنظیم سرعت خشک شدن مرکب چاپ

از دیگر نقش های حلال این است که با استفاده از آن می توان سرعت خشک شدن مرکب را متناسب با سرعت دستگاه چاپ تنظیم نمود تا مرکب در کوتاه ترین زمان ممکن خشک شود. اما باید توجه داشته باشید که این سرعت نباید به حدی زیاد باشد که مرکب چاپ بر روی غلطک دستگاه خشک شود.

اصلی ترین معیارها در انتخاب یک حلال چاپ مناسب

یک حلال مناسب نباید رنگ مرکب را تغییر دهد، به دستگاه و محصولی که قرار است چاپ بر روی آن انجام شود آسیبی وارد کند و یا اگر در صنعت چاپ بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، نباید سلامت افراد را به خطر بیاندازد. بنابراین با توجه به اهمیت این مسئله و سایر موارد دیگر، برای انتخاب و تهیه حلال مناسب باید به فاکتورهای متعددی توجه داشته باشید که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

– قدرت رقیق کردن حلال چاپ

قدرت حلالیت یا رقیق کردن یکی از مهم ترین معیارهایی است که باید به آن توجه کرد. از این رو برای برای دستیابی به میزان ویسکوزینه مورد نظر، باید حلال خود را متناسب با روش چاپ تان انتخاب کنید.

– میزان سرعت تبخیر

از دیگر معیار های مهم در انتخاب، توجه به سرعت تبخیر یا میزان فراریت است، چرا که در برخی از انواع چاپ ها می بایست از محصولاتی استفاده نمود که دیرتر تبخیر می شوند.

– تناسب سمی بودن حلال چاپ با محصولی که چاپ بر روی آن انجام می شود

در صنعت چاپ بسته بندی، برای محصولاتی همانند مواد غذایی که با سلامت و جان افراد ارتباطی مستقیم دارند حتما می بایست از نوعی استفاده شود که فاقد ترکیبات سمی است.

– تناسب بوی حلال با تولید

برخی از حلال ها فاقد ترکیبات سمی هستند اما پس از چاپ بوی نامطبوعی از خود بر جای می گذارند. بنابراین این نوع معمولا در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

– میزان آتش زا بودن حلال چاپ

در صورتی که قصد دارید در صنعت چاپ از یک حلال با نقطه اشتعال پایین استفاده نمایید حتما باید توجه داشته باشید که برای خشک کردن چاپ نباید آن را در معرض گرما یا حرارت قرار دهید.

انواع حلال های پرکاربرد

در صنعت چاپ متناسب با روش چاپ از محصولات شیمیایی و حلال های مختلفی استفاده می شود که در ذیل به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

– متوکسی پروپانول: این ماده بسیار سمی است و دارای نقطه اشتعال، سرعت تبخیر پذیری و میزان ویسکوزیته پایینی است. از این مواد غالبا برای مرکب های چاپ فلکسوگرافی و چاپ گراور بهره گرفته می شود.

–  اتیل استات: در رقیق نمودن و حل کردن مرکب چاپ و کنترل سرعت خشک شدن مرکب کاربرد دارد.

– ایزوپروپیل الکل: این ماده از میزان سمیت کم و سرعت تبخیر متوسطی برخوردار است و عمدتا به عنوان حلال کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

– متیل اتیل کتون: این حلال چاپ بسیار سمی است، از قدرت حل و سرعت تبخیر بالایی برخوردار است و به کنترل سرعت خشک شدن مرکب یا مرکب چاپ کمک می کند.

– اتیل گلایکول: قابلیت اشتعال ندارد و سرعت تبخیر آن نیز پایین است و از آن به عنوان حلال کمکی و برای کاهش سرعت خشک شدن مرکب چاپ استفاده می کنند.

– سیکلو هگزانون: این محصول میزان سمیت بالایی ندارد و با توجه به سرعت تبخیر پذیری کم، به عنوان حلال کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول در مورد حلال چاپ

انواع حلال چاپ که در صنایع مختلف استفاده می شود چیست؟

متوکسی پروپانول، اتیل استات، ایزوپروپیل الکل، متیل اتیل کتون، اتیل گلایکول، سیکلو هگزانون و غیره جزو اصلی ترین حلال های چاپ هستند که توسط بازرگانی آبان عرضه می شوند.

آیا برای خرید حلال چاپ نیاز به دانش و تخصص است؟

خیر، کارشناسان ما با بررسی صنف و صنایع شما بهترین و بروزترین محصول را برای شما ارسال خواهند کرد. فقط کافی است تا اطلاعات اولیه شغل خود را داشته باشید.

آیا حلال ها برای شهرهای مختلف ارسال می شوند؟

تیم ما با پشتیبانی قوی همواره حامی تمام فعالان در صنایع مختلف است و در هر شهری که باشید تیم آبان محصول مورد نظر را به دست شما خواهد رساند.

خرید حلال چاپ از بازرگانی شیمیایی آبان به چه صورت ممکن است؟

سفارش های شما هم می تواند به صورت عمده و در مقدار زیاد باشد و هم جزئی در حجم کم. کلیه محصولات آبان از جمله حلال چاپ در بسته های مختلف تهیه شده تا هر مجموعه بسته به نیاز خود بتواند اقدام به خرید نماید.

ارسال بار

هنگام خرید از بازرگانی امیدوار نگران حمل و نقل نباشید. ارسال کلیه محصولات به سراسر ایران.

تضمین کیفیت

محصولات بازرگانی شیمیایی آبان دارای ضمانت کیفی است تا در حین همکاری آسوده خاطر باشید.

بهترین قیمت

سود خوب در خرید خوب است. محصولات شیمیایی باکیفیت را به بهترین قیمت بخرید.