حلال بی بو (White Spirit)

حلال های انواع مختلفی دارند که حلال بی بو white spirit نیز یکی از آنهاست. حلال ها نوعی از ترکیبات آلی پرکاربرد در صنعت هستند که به دلیل برخورداری از قابلیت های ویژه، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد شیمیایی عموما در دو گروه حلال قطبی و حلال غیر قطبی جای می گیرند و به عنوان یک حل کننده می توانند حل شونده ها را در خودشان حل کنند و محلولی مرکب از حلال و حل شونده را به وجود آورند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در هنگام ترکیب یک حلال و حل شونده اصولا میان آنها واکنش شیمیایی خاصی رخ نمی دهد. این بدین معناست که ماده جدیدی به وجود نمی آید بلکه تنها ساختار مولکول های حلال از هم جدا می شوند و در میان مولکول های حل شونده قرار می گیرند.

حلال ها معمولا دارای ساختاری مایع هستند اما باید بدانید که حلال های دیگری نیز وجود دارند که از ساختارهای متفاوتی نظیر جامد یا گاز برخوردار هستند. یکی از مشهور ترین و پرکاربرد ترین حلال های موجود در طبیعت آب است. مولکول آب از پیوند میان یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن ساخته شده است و به همین دلیل به صورت همزمان دارای خاصیت اسیدی و بازی است. بنابراین آب از نظر شیمیایی ماده ای خنثی به حساب می آید که اگر از میزان خلوص بالا برخوردار باشد، می تواند موادی نظیر الکل ها، اسیدها و همچنین چسب هایی مقاومی نظیر سریش را نیز در خود حل کند. در میان حلال های مختلفی که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند، نوعی از حلال وجود دارد که به آن حلال بی بو گفته می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این حلال بیشتر آشنا کنیم و اطلاعاتی مفیدی را در مورد کاربرد و ویژگی های آن در اختیارتان قرار دهیم.

حلال بی بو چیست

حلال بی بو یکی از فرآورده های سودآور در صنعت است که به دلیل داشتن کاربردهای فراوان، از بازاری بزرگ در جهان برخوردار است.

خرید حلال بی بو، عمده و جزئی از بازرگانی شیمیایی آبان

خصوصیات حلال  بی بو

این ماده دارای ساختاری مایع و فاقد رنگ است و همانطور که از نام آن نیز مشخص است، یک حلال بدون بو است. اگر بخواهیم حلال بی بو را نظر چگالی بررسی کنیم، باید بگوییم که این ماده اندکی سنگین است و به دلیل بهره مندی از میزان پایداری بالا، فاقد اثر خورندگی است. همچنین میزان انحلال پذیری آن در آب بسیار کم است. علاوه بر آن حلال بی بو ماده ای فرار است و از نظر اشتعال پذیری جزو حلال های قابل اشتعال به حساب می آید و در دمای چهل الی پنجاه درجه سانتیگراد آتش می گیرد.

روش های تولید حلال بی بو

برای دستیابی به حلال بی بو روش های متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از متداول ترین آنها می پردازیم:

– تقطیر کردن

تولید این حلال در این روش در محیط خلاء و در فشار اتمسفر بالا انجام می شود. در هنگام تقطیر کردن هر چه محصول به دست آمده از وزن کمتری برخوردار باشد، نشاندهنده خلوص بیشتر و کیفیت بالاتر حلال بی بو خواهد بود.  

– استفاده از اسید سولفوریک

در این روش نیاز به اسید سولفوریکی با میزان خلوص و غلطت بالا است؛ زیرا این اسید به لطف بهره مندی از ترکیباتی متعدد، می تواند محیط را کاملا اسیدی کند و از این طریق ترکیبات رنگی و بودار و همچنین سولفورهای موجود را از بین ببرد و تصفیه کند. در پایان نیز ترکیباتی نظیر آهک یا سود افزوده می شود تا حلال بی بو به دست آید. 

– افزودن هیپوکلریت

یکی از ترکیباتی که می تواند میزان ناخالصی ها را به حداقل برساند و در عین حال با از بین بردن بو آن را تصفیه کند، هیپوکلریت است. بنابراین از این روش نیز می توان برای دستیابی به حلال بی بو کمک گرفت.

– تولید حلال بی بو با روش تفصیه با سود

 از سود نیز همانند هیپوکلریت برای برطرف نمودن ناخالصی ها استفاده می شود. سود با حذف ترکیبات اسیدی نظیر اسید های چرب، به دستیابی به حلال بی بو کمک می کند.

کاربردهای مختلف حلال بی بو

همانطور که پیش از این نیز گفته شد حلال بی بو کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد که برخی از آنها عبارتند از:

– صنایع کشاورزی و تولید آفت کش ها

یکی از کاربردهای مهم حلال بی بو استفاده از آن برای تولید حشره کش ها و اسپری های آفت کش و همچنین تولید سموم مورد نیاز برای کشاورزی است.

– صنایع تولید چسب

از پرکاربرد ترین موارد استفاده از حلال بی بو می توان به تولید چسب های سیلیکونی اشاره کرد که از آنها برای چسباندن قطعاتی نظیر کاشی، سرامیک و شیشه استفاده می شود.

– صنایع تولید رنگ و جوهر های چاپی

از این ترکیب آلی نه تنها به عنوان حلال و رقیق کننده در تولید رنگ و جوهر های چاپ استفاده می کنند، بلکه از آن برای تمیز و پاک کردن لک و ابزارهای نقاشی نیز استفاده می گردد.

– سایر کاربرد های حلال بی بو

از دیگر کاربردهای مهم این ترکیب آلی می توان به استفاده از آن در تولید محصولاتی نظیر واکس ها، پولیش ها، لاک ها، شوینده های موتور و انژکتورهای خودرو و همچنین ژل های آتش زنه اشاره کرد.

نکات ایمنی نگهداری و استفاده از حلال های بی بو

حلال بی بو به دلیل داشتن خاصیت اشتعال پذیری بالا نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد. برای نگهداری این ماده باید از محیطی خشک و خنک دارای تهویه مناسب استفاده شود.   

اگرچه این ماده بدون بو است اما در صورتی که از میزان غلظت بالایی برخوردار باشد، استنشاق بخارهایی که از آن متصاد می شود می تواند با تحریک سیستم عصبی موجب از هوش رفتن فرد شود و یا به ریه های او آسیب برساند. بنابراین در هنگام استفاده از این ماده باید از تجهیزاتی نظیر ماسک و عینک مناسب کمک گرفته شود. از سوی دیگر در صورت تماس این حلال با پوست، پوست دچار خشکی و التهابات پوستی می شود. از اینرو توصیه می شود که در هنگام استفاده از این ماده از دستکش مخصوص استفاده شود.

ارسال بار

هنگام خرید از بازرگانی امیدوار نگران حمل و نقل نباشید. ارسال کلیه محصولات به سراسر ایران.

تضمین کیفیت

محصولات بازرگانی شیمیایی آبان دارای ضمانت کیفی است تا در حین همکاری آسوده خاطر باشید.

بهترین قیمت

سود خوب در خرید خوب است. محصولات شیمیایی باکیفیت را به بهترین قیمت بخرید.