بوتیل استات

بوتیل استات | قیمت فروش بوتیل استات | خرید بوتیل استات 

بوتیل استات (Butyl acetate)، با فرمول مولکولی C6H12O2 ، مایعی بی رنگ و نسبتا فرار است که بوی میوه ای دارد. به همین دلیل اغلب افراد بوی آن را شبیه میوه هایی نظیر موز و سیب می دانند. این ماده دارای خاصیت اشتعال زایی بسیار بالایی است و در دمای بیست و دو درجه سانتیگراد آتش می گیرد. در طبقه بندی بوتیل استات باید بگوییم که این ماده در گروه استرها قرار می گیرد و از پیوند شیمیایی میان سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن به وجود می آید.

بوتیل استات

این ماده به صورت طبیعی در برخی از میوه هایی نظیر گلابی، تمشک و توت فرنگی وجود دارد، اما به دلیل کاربردهای فراوان این ماده در صنایع گوناگون، آن را به صورت شیمیایی نیز تولید می کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق تحقیقات صورت گرفته، این ماده در ترشحات برخی از حشرات در هنگامی که قصد دفاع از خود را دارند نیز یافت می شود.

امروزه بوتیل استات را با روش های شیمیایی تهیه می کنند. بوتیل استات یک نوع استر می باشد که از واکنش بین اسید استیک و الکل بوتیل به وجود می آید.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در خصوص ویژگی ها و کاربردهای فراوان بوتیل استات در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

نام های دیگر بوتیل استات

بوتیل استات با نام های بوتیل اتانوئات، butyl acetate ، acetic acid، N- butyl ester و butile شناخته می شود.

بوتیل استات

مشخصات بوتیل استات | خواص فیزیکی و شیمیایی بوتیل استات

فرمول مولکولی بوتیل استات : CH3COO(CH2)3CH3 یا C6H12O2

حالت : مایع

نقطه ذوب بوتیل استات : ۷۷- درجه سانتی گراد (۱۰۷ درجه فارنهایت، ۱۹۶ درجه کلوین)

جرم مولکولی بوتیل استات : ۱۱۶/۱۶ گرم بر مول

میزان انحلال پذیری آن در آب با دمای ۲۰ درجه سانتیگراد : ۱۰ گرم بر لیتر

حلالیت : محلول در اتر و الکل 

نقطه جوش بوتیل استات : ۱۲۷ درجه سانتی گراد (۲۶۱ درجه فارنهایت، ۴۰۰ درجه کلوین)

چگالی : ۰.۸۸ گرم بر سانتی متر مکعب

فرمول مولکولی بوتیل استات

کاربردهای بوتیل استات در صنایع گوناگون

بوتیل استات به دلیل بهره مندی از ساختاری ویژه و خاص، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که در این قسمت به مهم ترین این صنایع می پردازیم:

– صنعت تولید مواد غذایی

این حلال دارای طعم و مزه ای شیرین و رایحه ای نزدیک به بوی سیب یا موز است. بنابراین از آن به عنوان طعم دهنده در تولید مواد خوراکی گوناگونی نظیر بستنی، شکلات، آدامس، آب میوه، آب نبات، ماست، پنیر و همچنین به عنوان عطر دهنده در تولید انواع تنباکوهای معطر استفاده می کنند.

– صنعت تولید رنگ و جوهر چاپ

از این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت فراریت متوسط، به عنوان حلالی برای رقیق کردن جوهرهای چاپ و رنگ های ساختمانی استفاده می نمایند. از کاربردهای این حلال در صنعت تولید رنگ می توان به استفاده از آن برای رقیق نمودن انواع مختلف رنگ ها از جمله رنگ های پلی اورتان، رنگ های اپوکسی، رنگ های پلی استر و آکلریلیک اشاره کرد.

خرید بوتیل استات، عمده و جزئی از بازرگانی شیمیایی آبان

– صنعت تولید رزین و چسب

بوتیل استات به عنوان یک حلال شیمیایی موثر در تولید انواع رزین های لاکی و چسب های طبیعی کاربرد دارد.

– صنعت دارو و آزمایشگاه

با توجه به قابلیت بالای بوتیل استات در ترکیب شدن با انواع ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی، این ماده می تواند انواع مواد شیمیایی را در خود حل کند. این ماده همچنین در تولید داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها، پنی سیلین، ویتامین ها و داروهای هورمونی نیز نقش دارد و به لطف خاصیت جذب مناسب در پوست، به جذب دارو در بدن کمک می کند.

کاربردهای بوتیل استات 

– صنعت تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و عطری

از بوتیل استات به عنوان حلالی مناسب در تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و عطر و ادوکلن استفاده می کنند. از این ماده همچنین برای تولید انواع لاک های ناخن، پاک کننده های ناخن و همچنین لوازم مراقبت از ناخن استفاده می گردد.

– صنعت تولید محصولات پاک کننده و شوینده

این ماده شیمیایی در تولید محصولات پاک کننده، تمیز کننده و شوینده نیز کاربرد دارد.

– صنعت تولید چرم مصنوعی و پلاستیک

بوتیل استات یکی از ترکیبات پرکاربرد در تولید انواع محصولات چرم مصنوعی، پلاستیک و پوشش های مقاوم است.

– کاربرد بوتیل استات در صنعت خودرو

برای مراقبت از قطعات خودرو به گازوئیل بوتیل استات می افزایند تا از این طریق مانع آسیب دیدن قطعات ماشین شوند. در صنعت خودروسازی از این ماده برای ساخت رنگ بدنه خودرو نیز استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت بوتیل استات در صنایع مختلفی مانند رنگ و رزین، شیمیایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی، چاپ، مبلمان، چسب، پلاستیک، صنعت غذایی و … به کار می رود. در حال حاضر از این ماده به عنوان افزودنی برای بنزین، حلال برای لاک، عامل تمیز کننده و چربی زدا، طعم دهنده در صنایع غذایی، پوشش دهنده مبلمان، لوازم منزل و … استفاده می شود.

فروش بوتیل استات

ایزومرهای زیادی از بوتیل استات وجود دارند که از واکنش اسید استیک با بوتیل الکل به دست می آیند. از این مواد در صنایع مختلفی مانند تولید پلاستیک، منسوجات، چرم و … استفاده می کنند. ان- بوتیل استات به عنوان پر طرفدارترین ایزومر بوتیل استات شناخته می شود. به علت تقاضای زیاد، فروش بوتیل استات از طریق سایت های اینترنتی صورت می گیرد.

فروش بوتیل استات

قیمت بوتیل استات

قیمت بوتیل استات در بازار متغیر است و به عواملی مانند حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز، شرکت تولید کننده و … بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت بوتیل استات می توانید با بخش فروش شرکت آبان شیمی تماس بگیرید. 

بازرگانی آبان به عنوان تولید کننده ضد یخ ، تینرهای چاپی ، انواع تینر فوری ، متیل استات و … شناخته می شود. علاوه بر این، در زمینه فروش متیل استات ، بوتیل استات، فروش سولوسو و سایر مواد شیمیایی هم فعال می باشد. 

نحوه تولید بوتیل استات

برای تولید استات بوتیل از واکنش بوتانول و اسید استیک در مجاورت کاتالیزور استفاده می شود. معمولا اسید سولفوریک نقش کاتالیزور را برعهده دارد. بوتیل استات، نوعی استر است. زمانی که با اسید واکنش می دهد، گرما، الکل و اسید آزاد می کند. اگر با اسیدهای اکسید کننده قوی واکنش دهد، گرمای زیادی تولید می کند که باعث اشتعال محصولات واکنش می شود.

C2O2H4+ C4OH10+H2SO4 → C6H12O2

تولید بوتیل استات

کشورهای مصرف کننده بوتیل استات

کشورهای منطقه ی آسیا و اقیانوسیه جزء مشتریان اصلی این ماده به شمار می روند. بزرگترین مصرف کننده بوتیل استات، کشور چین می باشد. این کشور بیش از ۵۰% سهم بازار را به خود اختصاص داده است. بزرگترین بازار بوتیل استات به چین، هند و اندونزی تعلق دارد. مناطق اصلی تولید این ماده، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هستند.

خطرات و مضرات بوتیل استات

اگرچه بوتیل استات در صنایع مختلف ماده ای مفید و بسیار پرکاربرد است، اما در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده یا نگهداری از آن، مخاطراتی نیز به همراه دارد که در ادامه چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

– مضرات بوتیل استات برای سلامت افراد

۱- مضرات برای دستگاه تنفسی و سیستم عصبی

اگرچه بوتیل استات عموما خطری برای افراد ندارد اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن و استشمام طولانی و بیش از اندازه بخارات این ماده می تواند مشکلاتی را برای دستگاه تنفسی ایجاد کند و فرد را دچار عوارضی نظیر سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ کند. علاوه بر آن استنشاق طولانی مدت بخارهای متصاد شده از بوتیل استات در صورتی که حلال دارای غلظت بالا باشد می تواند سیستم عصبی فرد را تحریک سازد و حتی موجب خواب آلودگی بی هوشی او شود. در این شرایط باید شخص فورا به مکانی رو باز منتقل گردد و در صورت از بین رفتن علانم تنفسی حتما به وی تنفس مصنوعی داده شود.

۲- مضرات برای سلامت پوست

برای سلامت پوست توصیه می شود که از تماس بوتیل استات با پوست خود پرهیز نمایید و همواره از دستکش لاستیکی استفاده کنید. توجه داشته باید که تماس مکرر این ماده با پوست می توانند چربی های مفید پوست را از بین ببرد که نتیجه آن خشک شدن پوست و یا در موارد حاد تر، ایجاد ترک خوردگی و التهابات پوستی است. در صورتی که این ماده با پوست شما تماس پیدا کرد، پوست خود را با مقادیر زیادی آب خنک و شوینده مناسب بشویید و پس از آن، در ناحیه مورد نظر از یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

۳- مضرات برای سلامت چشم

برای مراقبت از چشم و جلوگیری از تماس متیل استات با آن توصیه می شود که از عینک مخصوص استفاده کنید. در صورت تماس این ماده با چشم، محل مورد نظر را بلافاصله و به مدت حداقل پنج الی ده دقیقه با آب سرد شستشو دهید و پس از آن در کوتاه ترین زمان ممکن به مرکز فوریت های پزشکی مراجعه نمایید.

– خطرات ناشی از شعله ور شدن بوتیل استات

با توجه به آنکه بوتیل استات ماده ای بسیار اشتعال پذیر است و می تواند در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد (معادل ۷۲ درجه فارنهایت) یعنی در دمای اتاق آتش بگیرد، بنابراین مخازن نگهداری این ماده باید در مکانی به دور از نور مستقیم خورشید و با فاصله از هرگونه منبع حرارتی قرار داده شود. همچنین توجه داشته باشید که این مکان باید حتما خشک، خنک و دارای تهویه مناسب باشد.

خطرات بوتیل استات

ذخیره سازی بوتیل استات

بوتیل استات را باید در مکانی خشک و خنک همراه با تهویه مناسب ذخیره نمود. باید توجه داشت که اکسید کننده ها و اسیدهای قوی در اطراف آن نباشد. بوتیل استات را نباید در معرض نور مستقیم آفتاب، حرارت، جرقه و شعله های آزاد قرار داد. در ظروفی از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و یا فولاد کربنی نگهداری و درب ظرف آن باید محکم بسته شود. برای جلوگیری از ریختن و نشت بوتیل استات بهتر است تا ظرف آن روی سطح زمین قرار گیرد. همواره باید مراقب باشید تا استات بوتیل وارد فاضلاب، آبراهه یا زیرزمین نشود.

سوالات متداول

۱- بوتیل استات چه کاربردهایی دارد؟

به طور کلی می توان گفت بوتیل استات در صنایع مختلفی مانند رنگ و رزین، شیمیایی، داروسازی، آرایشی و بهداشتی، چاپ، مبلمان، چسب، پلاستیک، صنعت غذایی و … به کار می رود. در حال حاضر از این ماده به عنوان افزودنی برای بنزین، حلال برای لاک، عامل تمیز کننده و چربی زدا، طعم دهنده در صنایع غذایی، پوشش دهنده مبلمان، لوازم منزل و … استفاده می شود.

۲- قیمت بوتیل استات چقدر است؟

قیمت بوتیل استات در بازار متغیر است و به عواملی مانند حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز، شرکت تولید کننده و … بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت بوتیل استات می توانید با بخش فروش شرکت آبان شیمی تماس بگیرید.

۳- بوتیل استات چگونه تولید می شود؟

برای تولید استات بوتیل از واکنش بوتانول و اسید استیک در مجاورت کاتالیزور استفاده می شود. معمولا اسید سولفوریک نقش کاتالیزور را برعهده دارد. بوتیل استات، نوعی استر است. زمانی که با اسید واکنش می دهد، گرما، الکل و اسید آزاد می کند. اگر با اسیدهای اکسید کننده قوی واکنش دهد، گرمای زیادی تولید می کند که باعث اشتعال محصولات واکنش می شود.

ارسال بار

هنگام خرید از بازرگانی امیدوار نگران حمل و نقل نباشید. ارسال کلیه محصولات به سراسر ایران.

تضمین کیفیت

محصولات بازرگانی شیمیایی آبان دارای ضمانت کیفی است تا در حین همکاری آسوده خاطر باشید.

بهترین قیمت

سود خوب در خرید خوب است. محصولات شیمیایی باکیفیت را به بهترین قیمت بخرید.

دیدگاه (۱۰)

  1. mahdavi
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲

    salam ersal vase shiraz cheghadr tul mikeshe?

  2. ناصر
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲

    فروش به صورت عمده دارید؟

    • tech
      ۲۰ تیر ۱۴۰۲

      سلام بله برای اطلاع از شرایط فروش با کارشناسان این بخش تماس بگیرید.

  3. محسن قربان پور
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲

    بوتیل استات میشه تو خونه نگهداشت؟

  4. محمد مرشدی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲

    برای تهیه بوتیل استات تو حجم زیاد چطوری می تونیم با شما هماهنگ کنیم؟

    • tech
      ۲۷ تیر ۱۴۰۲

      سلام جناب مرشدی عزیز، برای این منظور فقط کافی است تا از طریق شماره های زیر با همکاران بخش فروش تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۲۲۱۸۳۱۶
      ۰۹۱۲۲۱۰۷۶۵۵
      ۰۲۱۲۲۳۰۷۵۳۰
      ۰۲۱۲۲۳۰۷۵۲۸

  5. جلال جیرانی فرد
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲

    سلام بوتیل استات رو می تونیم با مواد شیمیایی دیگه توی یه انبار نگه داریم؟

  6. teymuri
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲

    سلام قیمت بوتیل استات چنده؟

    • tech
      ۲۷ تیر ۱۴۰۲

      سلام دوست عزیز برای اطلاع از قیمت دقیق محصولات لطفا از طریق شماره های زیر با بخش فروش تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۲۲۱۸۳۱۶
      ۰۹۱۲۲۱۰۷۶۵۵
      ۰۲۱۲۲۳۰۷۵۳۰
      ۰۲۱۲۲۳۰۷۵۲۸

  7. siyamak-70a
    ۲۷ تیر ۱۴۰۲

    salam emkane kharid e jozee ham vujud dare?

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *